Na A2 Racer en Stunts gaan we vrolijk verder met onze terugblik op klassieke racegames van vroegâh. Deze week een titel die vandaag de dag nog steeds bij de allergrootste hoort: Grand Theft Auto. Maar dan wel de allereerste versie, uit 1997.

Top-down

We kunnen het ons haast niet meer voorstellen, maar twintig jaar geleden vonden we het prima om top-down met blokkerige autootjes te spelen. Zonder echt rijgedrag of spectaculaire crashes. Ook in die tijd waren er al spannender opties beschikbaar. Het idee achter GTA sprak echter aan: auto’s stelen, missies volbrengen en ondertussen alle verkeersregels aan je laars lappen. Je kon overal naartoe rijden – heel bijzonder destijds – en overal tegenaan en overheen crossen. Ook over voetgangers, wat voor de nodige ophef zorgde. Dat maakte het spel voor nieuwsgierige jongetjes als wij natuurlijk alleen maar interessanter.

In de eerste Grand Theft Auto speelde je met één van acht karakters in drie verschillende steden: Liberty City, Vice City en San Andreas. Je begon bij een telefooncel en kreeg daar een opdracht, waarmee je missie van start ging. Vervolgens moest je, vaak binnen een bepaalde tijd, jezelf door de steden navigeren. Door missies succesvol te volbrengen, kon je opklimmen in het criminele circuit. Precies zoals het nu nog steeds werkt.

Na de originele GTA volgden al snel twee spin-offs in Londen, gevolgd door GTA 2 in 2001. Met GTA III maakte het spel de overstap naar de 3D-omgeving die we vandaag de dag nog kennen. Na verschillende opvolgende titels zoals GTA: Vice City en GTA: San Andreas zijn we beland bij het huidige deel, GTA V, dat in 2013 uitkwam. Dit werd onlangs nog uitgebreid met een Stunt Race Creator. Wat zijn we in twintig jaar tijd toch ver gekomen…

Kijk mee hoe Grand Theft Auto vroeger in zijn werk ging

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear