Eén voor één vallen ze om. En dan hebben we het niet over Domino Day. Nee, we hebben het over de Amerikaanse musclecars met verbrandingsmotoren. De laatste Dodge Challenger met V8 is deze week onthuld, en nog voordat het rouwstadium ‘acceptatie’ bereikt is, sneuvelt de volgende. De Chevrolet Camaro verdwijnt volgend jaar. Kan iemand checken of de Ford Mustang veilig is?

De Chevrolet Camaro verscheen voor het eerst in 1967 en we zitten nu aan de zesde generatie. In de ontwikkeling heette de auto nog Panther, maar die naam viel blijkbaar niet in de smaak. De Camaro was het antwoord op de Ford Mustang. Overigens zullen puristen beweren dat de Camaro (net als de Mustang) geen musclecar is, maar een ponycar. Deze zijn net een slag kleiner dan musclecars.

GM is nog niet klaar met de V8, alleen met de Camaro

Het einde van de Camaro betekent overigens niet dat Chevrolet klaar is met de V8-motor. Moederbedrijf General Motors investeerde pas nog ruim 850 miljoen dollar in een nieuwe generatie V8-motoren. Deze motoren vind je waarschijnlijk in de volgende generatie SUV’s. Overigens kun je de Chevrolet Corvette voorlopig ook nog met een V8 krijgen.

De laatste exemplaren worden ‘Collector’s Editions’. Voor de motoriseringen houdt Chevrolet de huidige basisversies aan. Dus je hebt een RS Collector’s Edition met een V6, plus de een SS en een ZL1 met V8-motoren. Foto’s van de laatste Camaro zijn nog niet vrijgegeven. Het enige dat het merk zegt, is dat de uitvoering een hommage brengt aan de eerste generatie Camaro.

Chevrolet Camaro Collector's Edition zijkant

Komt er een opvolger van de Chevrolet Camaro?

Vice-president van Chevrolet, Scott Bell, geeft hier duidelijkheid over: ‘Terwijl we vandaag nog geen directe opvolger bekend maken, wees gerust, dit is niet het einde van het verhaal van de Camaro.’ De kans is groot dat die opvolger elektrisch zal zijn, maar daar vertelt Bell voorlopig niets over. Eerst nog maar de Camaro ‘Collector’s Edition’ afwachten. Die komt in de zomer van 2024.

Reacties

  • JOHNDOE heeft op 25 maart 2023 geschreven:

    Gezien de relatief kleine productie oplagen van Engelse automobielen lopen ze meestal achter de moderne ontwikkeliingen aan. En….ik vraag me af of het nog steeds oliezuipers zijn en/of srrvicege gevoelige auto”s?

    Reageer
  • TG Fan heeft op 23 maart 2023 geschreven:

    Aw mann……

    Reageer

Laat een antwoord achter aan JOHNDOE Reactie annuleren

(verplicht)