
Zeg eerlijk: een Urus is met z’n 650 pk en 850 Nm een beetje een laf apparaat. Daarom verwelkomen we de HGP Lamborghini Urus met open armen. Want bijna 1000 pk. Now we’re talkin’.
De Duitse tuner HGP Turbonachrüstung GmbH is geen nieuwkomer op TopGear. De heren sleutelaars deden eerder al een paar Golfjes R en een zeer gekke Transporter T5 met 700 pk. Gezien de Lamborghini Urus ook uit kamp-VAG komt, snappen we de keuze van de tuner om met de Lambo-SUV aan de slag te gaan.
Het vermogen van de HGP Lamborghini Urus
Onder de kap van de HGP Lamborghini Urus ligt dezelfde 4,0-liter V8 Biturbo waarmee ie af fabriek wordt geleverd. Dankzij Stage 2-tuning van HGP – andere mapping, turbo’s en verbeterde intercooler – neemt het vermogen toe van 650 pk naar 940 pk en van 850 Nm naar 1050 Nm.
Is dat een beetje zu viel, dan kun je ook de mildere Stage 1-variant kiezen. Daarbij schroeft HGP de prestaties op naar 792 pk en 1020 Nm. Nog steeds geen verkeerde winst, maar met een schuin oog op de eerder genoemde cijfers, weten wij wel hoe jij ‘m het liefst lust.
Wat deze flinke toename aan vermogen voor effect heeft op de prestaties, is niet duidelijk. Een standaard Urus sprint in 3,6 seconden naar de 100 km/u. We nemen aan dat de HGP Lamborghini Urus die tijd dichter naar de 3 seconden trekt. De topsnelheid van de Urus is standaard 306 km/u. De prijs van beide pakketten is op aanvraag.
Beeld via HGP
Meer van TopGear


Ook al heb je veel geld, dan nog kun je geen Lamborghini kopen

De Lamborghini Urus is binnenkort alleen nog maar te krijgen als hybride

De sterkste Lamborghini Urus ooit is deze plug-in hybride Urus SE

Het kan niet lang duren voordat Nederland de Urus Performante als politieauto krijgt

De politie in Italië gaat deze Lamborghini Urus Performante gebruiken als dienstauto

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Met 350 km/u de Polizei passeren

HGP Volkswagen Golf R houdt Audi RS 6 bij

HGP Porsche Cayenne laat 962 pk los op Autobahn

HGP Audi RS 4 is een gekrompen RS 6

HGP Audi RS 6 doet 786 pk en 1.061 Nm

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
