Zeg eerlijk: een Urus is met z’n 650 pk en 850 Nm een beetje een laf apparaat. Daarom verwelkomen we de HGP Lamborghini Urus met open armen. Want bijna 1000 pk. Now we’re talkin’.
De Duitse tuner HGP Turbonachrüstung GmbH is geen nieuwkomer op TopGear. De heren sleutelaars deden eerder al een paar Golfjes R en een zeer gekke Transporter T5 met 700 pk. Gezien de Lamborghini Urus ook uit kamp-VAG komt, snappen we de keuze van de tuner om met de Lambo-SUV aan de slag te gaan.
Het vermogen van de HGP Lamborghini Urus
Onder de kap van de HGP Lamborghini Urus ligt dezelfde 4,0-liter V8 Biturbo waarmee ie af fabriek wordt geleverd. Dankzij Stage 2-tuning van HGP – andere mapping, turbo’s en verbeterde intercooler – neemt het vermogen toe van 650 pk naar 940 pk en van 850 Nm naar 1050 Nm.
Is dat een beetje zu viel, dan kun je ook de mildere Stage 1-variant kiezen. Daarbij schroeft HGP de prestaties op naar 792 pk en 1020 Nm. Nog steeds geen verkeerde winst, maar met een schuin oog op de eerder genoemde cijfers, weten wij wel hoe jij ‘m het liefst lust.
Wat deze flinke toename aan vermogen voor effect heeft op de prestaties, is niet duidelijk. Een standaard Urus sprint in 3,6 seconden naar de 100 km/u. We nemen aan dat de HGP Lamborghini Urus die tijd dichter naar de 3 seconden trekt. De topsnelheid van de Urus is standaard 306 km/u. De prijs van beide pakketten is op aanvraag.
Beeld via HGP
Reacties