Sinds 1984 bouwt BMW de M5 via een vast receptuur: een dikke motor en achterwielaandrijving. Tot grote blijdschap van bandenfabrikanten maken BMW M5-bestuurders hier gretig gebruik van. Als een voluptueuze ballerina verslinden M5’jes hun rubber aan de lopende band. Maar nu voor het eerst in meer dan dertig jaar gooit BMW deze vaste principes overboord: de G30-generatie M5 krijgt vierwielaandrijving. Logisch: het is de enige manier om de concurrenten (Audi RS 6 en Mercedes-AMG E 63 S) bij te houden. Reden voor een ‘stroomlijning van de organisatie’ bij Michelin? Alle medewerkers op droog stokbrood en watèr (oui, oui, oui)? Niets van dat: het xDrive-systeem schakelt desgewenst de voorwielen uit en stuur al het vermogen naar achteren. Het actieve differentieel spert desgewenst voor de volle 100 procent. Een gat in de markt: een bandenabonnement waarbij je elke maand een vers setje krijgt.

Hoe werkt het?

Wanneer de 4,4-liter V8 tot leven komt, staat de stabiliteitscontrole altijd aan. Toch fijn als je de auto uitleent (doe je toch niet). Zelfs dan staat het systeem al lichte wielspin toe. Voor mooie wegen selecteer je de ‘M Dynamic Mode’. Trek je je stoute schoenen aan en zet je de DSC uit, kun je kiezen tussen 4WD, 4WD Sport en 2WD. In de laatste modus hebben de achterbanden geen schijn van kans. Schakelen gaat altijd via een achttrapsautomaat.
De nieuwe BMW M5 komt dit jaar nog.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)