
Honda presenteert drie nieuwe SUV’s waarvan eentje een bekende naam heeft en de andere helemaal elektrisch is. Deze e:Ny1 is het nog maar de tweede EV van het merk, na de Honda e. Daarnaast is er een volledig nieuwe Honda ZR-V en de zesde generatie van de Honda CR-V.
Elk model heeft volgens Honda zijn eigen doel. De e:Ny1 is ontworpen als antwoord op ‘de groeiende vraag van klanten naar een elektrische B-segment SUV’. De ZR-V zou op zijn beurt zijn eerste letter kunnen danken aan zijn doelgroep. Honda mikt op ‘jonge imagobewuste kopers’. Klinkt als Gen-Z, inderdaad. De vernieuwde Honda CR-V moet de lat hoger leggen voor dagelijks gebruik.
Honda e:Ny1
De eerste elektrische SUV van Honda dankt zijn naam aan het nieuwe platform van Honda, het ‘e:N Architecture F’-platform. Dit nieuwe onderstel belooft veel stijfheid, een laag centraal zwaartepunt en een aerodynamische onderkant. Bij dit nieuwe chassis komt een elektromotor die 204 pk en 310 Nm produceert.

Dankzij de 68,8-kWh batterij moet je 412 kilometer ver komen met een volle batterij. Van 10 procent naar 80 procent laden kan in 45 minuten. Vanbinnen is er een nieuw middenconsole met ‘makkelijk bereikbare knoppen’. Dat zijn er overigens maar drie: voor de gevaarlichten en de voor- en achterruit ontwaseming. De rest van de functies bedien je op het 15,1-inch centrale touchscreen.
Honda ZR-V
Over naar het tweede nieuwe model, de Honda ZR-V. Deze C-segment SUV krijgt de hybridetechniek uit de Civic. Dus een 2,0-liter viercilindermotor die wordt geholpen door twee elektromotoren. De hybride aandrijflijn moet zorgen voor pittige en responsieve acceleratie. In de hatchback zorgt ie in ieder geval voor een 0-100-tijd van 7,8 seconden.

En kijk eens even goed naar hem. Hij is een stuk minder ingewikkeld dan andere Honda-modellen wat het exterieur betreft. En nu we het er toch over hebben: lijkt ie niet een beetje op een mengeling van een MG4 en een Maserati GranTurismo? Jawel, toch? Er zijn slechtere autocombinaties te bedenken.
De Honda CR-V
Het grote nieuws bij de Honda CR-V is dat er nu twee opties voor de hybride aandrijflijnen beschikbaar zijn. Beide versies krijgen een 2,0-liter viercilinder met twee elektromotoren. Het verschil is dat de ene dezelfde aandrijflijn is als de Civic (en dus de ZR-V waar we het net over hadden) en de ander een PHEV is. Die zou 82 kilometer ver moeten komen op elektriciteit.

Aan de buitenkant geeft Honda de CR-V nieuwe grilles per motorversie, zijn de dagrijlichten geïntegreerd in de koplampen en is het achterlicht aangepast. Verder is de CR-V wat langer geworden waardoor passagiers iets meer ruimte krijgen. Het grootste gedeelte van de extra lengte gaat naar de bagageruimte. Volgens Honda groeit de kofferbak met 118 procent. De nieuwe hybride Honda CR-V moet later dit jaar voet aan land zetten in Europa.
Meer van TopGear


Honda komt met auto die je kunt opladen én voltanken met waterstof

Max Verstappen scheurt met Honda CR-V Hybrid Racer

Honda legt de motor uit een IndyCar in een CR-V (die nu 800 pk heeft)

Honda is bezig met een CR-V met 800+ pk en een enorme vleugel

Honda gaat in 2024 een plug-in hybride CR-V op waterstof bouwen

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken
