
Honda presenteert drie nieuwe SUV’s waarvan eentje een bekende naam heeft en de andere helemaal elektrisch is. Deze e:Ny1 is het nog maar de tweede EV van het merk, na de Honda e. Daarnaast is er een volledig nieuwe Honda ZR-V en de zesde generatie van de Honda CR-V.
Elk model heeft volgens Honda zijn eigen doel. De e:Ny1 is ontworpen als antwoord op ‘de groeiende vraag van klanten naar een elektrische B-segment SUV’. De ZR-V zou op zijn beurt zijn eerste letter kunnen danken aan zijn doelgroep. Honda mikt op ‘jonge imagobewuste kopers’. Klinkt als Gen-Z, inderdaad. De vernieuwde Honda CR-V moet de lat hoger leggen voor dagelijks gebruik.
Honda e:Ny1
De eerste elektrische SUV van Honda dankt zijn naam aan het nieuwe platform van Honda, het ‘e:N Architecture F’-platform. Dit nieuwe onderstel belooft veel stijfheid, een laag centraal zwaartepunt en een aerodynamische onderkant. Bij dit nieuwe chassis komt een elektromotor die 204 pk en 310 Nm produceert.

Dankzij de 68,8-kWh batterij moet je 412 kilometer ver komen met een volle batterij. Van 10 procent naar 80 procent laden kan in 45 minuten. Vanbinnen is er een nieuw middenconsole met ‘makkelijk bereikbare knoppen’. Dat zijn er overigens maar drie: voor de gevaarlichten en de voor- en achterruit ontwaseming. De rest van de functies bedien je op het 15,1-inch centrale touchscreen.
Honda ZR-V
Over naar het tweede nieuwe model, de Honda ZR-V. Deze C-segment SUV krijgt de hybridetechniek uit de Civic. Dus een 2,0-liter viercilindermotor die wordt geholpen door twee elektromotoren. De hybride aandrijflijn moet zorgen voor pittige en responsieve acceleratie. In de hatchback zorgt ie in ieder geval voor een 0-100-tijd van 7,8 seconden.

En kijk eens even goed naar hem. Hij is een stuk minder ingewikkeld dan andere Honda-modellen wat het exterieur betreft. En nu we het er toch over hebben: lijkt ie niet een beetje op een mengeling van een MG4 en een Maserati GranTurismo? Jawel, toch? Er zijn slechtere autocombinaties te bedenken.
De Honda CR-V
Het grote nieuws bij de Honda CR-V is dat er nu twee opties voor de hybride aandrijflijnen beschikbaar zijn. Beide versies krijgen een 2,0-liter viercilinder met twee elektromotoren. Het verschil is dat de ene dezelfde aandrijflijn is als de Civic (en dus de ZR-V waar we het net over hadden) en de ander een PHEV is. Die zou 82 kilometer ver moeten komen op elektriciteit.

Aan de buitenkant geeft Honda de CR-V nieuwe grilles per motorversie, zijn de dagrijlichten geïntegreerd in de koplampen en is het achterlicht aangepast. Verder is de CR-V wat langer geworden waardoor passagiers iets meer ruimte krijgen. Het grootste gedeelte van de extra lengte gaat naar de bagageruimte. Volgens Honda groeit de kofferbak met 118 procent. De nieuwe hybride Honda CR-V moet later dit jaar voet aan land zetten in Europa.
Meer van TopGear


Honda komt met auto die je kunt opladen én voltanken met waterstof

Max Verstappen scheurt met Honda CR-V Hybrid Racer

Honda legt de motor uit een IndyCar in een CR-V (die nu 800 pk heeft)

Honda is bezig met een CR-V met 800+ pk en een enorme vleugel

Honda gaat in 2024 een plug-in hybride CR-V op waterstof bouwen

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
