
Honda presenteert drie nieuwe SUV’s waarvan eentje een bekende naam heeft en de andere helemaal elektrisch is. Deze e:Ny1 is het nog maar de tweede EV van het merk, na de Honda e. Daarnaast is er een volledig nieuwe Honda ZR-V en de zesde generatie van de Honda CR-V.
Elk model heeft volgens Honda zijn eigen doel. De e:Ny1 is ontworpen als antwoord op ‘de groeiende vraag van klanten naar een elektrische B-segment SUV’. De ZR-V zou op zijn beurt zijn eerste letter kunnen danken aan zijn doelgroep. Honda mikt op ‘jonge imagobewuste kopers’. Klinkt als Gen-Z, inderdaad. De vernieuwde Honda CR-V moet de lat hoger leggen voor dagelijks gebruik.
Honda e:Ny1
De eerste elektrische SUV van Honda dankt zijn naam aan het nieuwe platform van Honda, het ‘e:N Architecture F’-platform. Dit nieuwe onderstel belooft veel stijfheid, een laag centraal zwaartepunt en een aerodynamische onderkant. Bij dit nieuwe chassis komt een elektromotor die 204 pk en 310 Nm produceert.

Dankzij de 68,8-kWh batterij moet je 412 kilometer ver komen met een volle batterij. Van 10 procent naar 80 procent laden kan in 45 minuten. Vanbinnen is er een nieuw middenconsole met ‘makkelijk bereikbare knoppen’. Dat zijn er overigens maar drie: voor de gevaarlichten en de voor- en achterruit ontwaseming. De rest van de functies bedien je op het 15,1-inch centrale touchscreen.
Honda ZR-V
Over naar het tweede nieuwe model, de Honda ZR-V. Deze C-segment SUV krijgt de hybridetechniek uit de Civic. Dus een 2,0-liter viercilindermotor die wordt geholpen door twee elektromotoren. De hybride aandrijflijn moet zorgen voor pittige en responsieve acceleratie. In de hatchback zorgt ie in ieder geval voor een 0-100-tijd van 7,8 seconden.

En kijk eens even goed naar hem. Hij is een stuk minder ingewikkeld dan andere Honda-modellen wat het exterieur betreft. En nu we het er toch over hebben: lijkt ie niet een beetje op een mengeling van een MG4 en een Maserati GranTurismo? Jawel, toch? Er zijn slechtere autocombinaties te bedenken.
De Honda CR-V
Het grote nieuws bij de Honda CR-V is dat er nu twee opties voor de hybride aandrijflijnen beschikbaar zijn. Beide versies krijgen een 2,0-liter viercilinder met twee elektromotoren. Het verschil is dat de ene dezelfde aandrijflijn is als de Civic (en dus de ZR-V waar we het net over hadden) en de ander een PHEV is. Die zou 82 kilometer ver moeten komen op elektriciteit.

Aan de buitenkant geeft Honda de CR-V nieuwe grilles per motorversie, zijn de dagrijlichten geïntegreerd in de koplampen en is het achterlicht aangepast. Verder is de CR-V wat langer geworden waardoor passagiers iets meer ruimte krijgen. Het grootste gedeelte van de extra lengte gaat naar de bagageruimte. Volgens Honda groeit de kofferbak met 118 procent. De nieuwe hybride Honda CR-V moet later dit jaar voet aan land zetten in Europa.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Honda komt met auto die je kunt opladen én voltanken met waterstof

Max Verstappen scheurt met Honda CR-V Hybrid Racer

Honda legt de motor uit een IndyCar in een CR-V (die nu 800 pk heeft)

Honda is bezig met een CR-V met 800+ pk en een enorme vleugel

Honda gaat in 2024 een plug-in hybride CR-V op waterstof bouwen

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
