Nu turbo’s steeds meer de standaarduitrusting worden, krimpen de toerentallen van moderne auto’s. De beademingsapparatuur van motoren werkt beter met een kleiner toerenbereik. Helaas, want er gaat niets boven een hoogtoerige atmosferische motor. Gelukkig is het nog niet gedaan met de gillers. De nieuwe T.50 zet namelijk een nieuw record. Dit zijn daarnaast nog eens zeven van de hoogste toerentallen bij straatlegale auto’s.
Gordon Murray Automotive T.50 – 12.100 tpm
Gordon Murray zegt dat de V12 in zijn T.50 een astronomische 12.100 tpm kan draaien, en dat is een record voor een auto waarmee je gewoon op de A2 mag rijden. Vermoedelijk kost het je per keer wel een stukje van je trommelvlies, maar dat nemen we voor lief. Het vermogen ligt in de Vmax-modus boven de 700 pk en de neerwaartse druk zal ook duizelingwekkend zijn.
Aston Martin Valkyrie – 11.100 tpm
Hij moet dan nog wel officieel uitkomen, toch weten we al dat de Aston Martin Valkyrie zilver gaat pakken in dit lijstje. Zijn V12-motor haalt 11.1000 tpm met een totale kracht van 1.176 pk en 900 Nm. Halleluja! We reden hem alvast, virtueel…
Ariel Atom V8 – 10.600 tpm
Het meest opvallende aan de oude Ariel Atom V8 is niet zijn belachelijke acceleratie, noch zijn vermogen/gewichtsverhouding (hoewel allebei ongelofelijk zijn). Het is het vermogen om de indeling van een menselijk gezicht te herschikken. Dat, plus de toerenbegrenzer die pas bij 10.600 tpm ingrijpt.
Die hoogtoerigheid dankt hij aan zijn motorfiets-roots. De achtcilinder bestaat uit twee samengevoegde Suzuki Hayabusa-viercilinders. Het resultaat: een 3,8-liter V8 die goed is voor 507 pk en 385 Nm. Misschien niet de goedkoopste vorm van plastische chirurgie, maar zeker de leukste.
Ferrari LaFerrari – 9.250 tpm
Net als de ventilator-auto van Murray heeft de LaFerrari een V12-motor. Alleen is dit een 6,3-liter met een hybride set-up, afkomstig uit Maranello. Het 963 pk sterke monster zorgt voor een topsnelheid van 350+ km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3 seconden. De jankende Ferrari-motor wil dat je bij 9.250 tpm eens aan de rechterflipper trekt om daarna door te stomen in de volgende versnelling.
Porsche 918 Spyder – 9.150 tpm
Een magnifieke auto, deze hybride Porsche. Onze oren bevestigen dat de 4,6-liter V8 van de 918 Spyder te gek klinkt. Omdat het een echte racemotor is, heeft hij mooie dingen als dry-sump-smering, koolstofvezel luchtinlaten, lichtgewicht drijfstangen en nog een vrachtlading andere zaken. Oh, en die uitlaten boven op de auto… Veel cooler wordt het niet.
Lexus LFA – 9.000 tpm
In de huidige generatie auto’s zijn de ouderwetse metertjes veelal vervangen door virtuele tellers. Ergens jammer, want er is weinig mooier dan de ijverige naald richting het rode gebied te zien schieten. Maar in sommige gevallen is het geboren uit noodzaak, zoals bij de Lexus LFA, waar een analoge naald het opspoelen van de motor simpelweg niet kon bijhouden.
We hoeven je er niet aan te herinneren dat de 4,8-liter V10-motor van de LFA 561 pk produceert, gemaakt is van aluminium-, magnesium- en titaniumlegeringen en zo licht is als een V6. We hoeven je er ook niet aan te herinneren dat het blok tot 9.000 tpm draait en een geluid maakt waardoor de doden ontwaken in hun graf. Pure perfectie.
Honda S2000 – 9.000 tpm
We mochten je deze niet onthouden. Het is echt zo: ook de Honda S2000 is lid van de 9k-club. De fantastische S2000 met zijn fenomenale 2,0-liter VTEC-motor zorgt ervoor dat de digitale toerteller binnen no-time volloopt. De S2000 behaalde bij zijn introductie het record voor het hoogste aantal pk’s per liter motorinhoud voor een turboloze motor. Latere iteraties hebben de toerenlimiet aanzienlijk teruggeschroefd, maar toch eert de oude S2000 zijn S800-voorganger op prachtige wijze.
Porsche 911 GT3 RS (991) – 9.000 tpm
De Porsche 911 GT3 RS is scherper en krachtiger dan de non-RS. De goddelijke 4,0-liter zescilinder boxer produceert nu 520 pk in plaats van 500 pk. Het is de krachtigste atmosferische motor die Porsche ooit bouwde. In 3,2 seconden sprint de GT3 RS naar de 100 km/u. De topsnelheid is 312 km/u. Al deze prestaties behaalt de GT3 RS onder het hemelse gezang van 9.000 toeren per minuut. Zodra de naald het rode bereikt, schakelt de zeventraps-PDK zelf. Een handbank leverde Porsche niet in de RS.
Mazda RX-8 HP – 9.000 tpm
De Mazda RX-8 kwam in twee smaakjes. De 192-pk versie grijpt bij 7.800 tpm in, maar de HP-versie met 231 pk zoemt door tot 9.000 tpm. Alsof dat nog niet mooi genoeg was, kreeg de High Power ook nog een zesbak en in Nederland was deze uitvoering altijd full-option. Dit is samen met de VTEC-motoren van Honda de goedkoopste manier om dergelijke toerentallen te halen.
Reacties
T.G. heeft op 16 december 2019 geschreven:
Een V-TEC “terugschroeven” om het toerental te verlagen?
Dat is nu precies de functie van dat stukje techniek!
T.G. heeft op 16 december 2019 geschreven:
Een V-TEC “terugschroeven” om het toerental te verlagen?
Dat is nu precies de functie van dat stukje techniek!
Ben Kortejan heeft op 15 december 2019 geschreven:
Jammer dat de info vwb de S2000 in elk geval niet klopt. In 1999 9000 rpm, in 2009 ook. Niks teruggeschroefd.