Op een zonnige dag in april mochten we babbelen met Horacio Pagani in zijn fabriek net buiten Modena. Hij kwam aangereden in zijn Ferrari F12tdf. We vragen hem of we stiekem toch nog een Zonda kunnen verwachten of speciale edities van de Huayra.

Zou je nog een speciale one-off geld-is-geen-probleem-Zonda bouwen als iemand het vroeg?

Op basis van bestaande Zonda’s, als klanten het vragen, kunnen we dit doen. Maar alleen het aanpassen van een bestaand chassis. Een van de laatste trends is dat klanten vragen om een van de eerste originele Zonda’s om er modificaties op te doen – om er vervolgens nóg een te kopen om naar hun eigen smaak aan te passen.

En de Huayra? Leeft deze voort in dwaze one-offs?

Klanten vragen steeds vaker om iets unieks. Ze willen niet alleen een auto om mee te pronken, maar ze willen hun persoonlijke smaak uitdrukken. Het tijdperk van de unieke Huayra is begonnen. Een klant die een van de eerste Huayra’s bezit, vraagt ons om speciale toevoegingen te doen en de auto aan te passen. Deze auto leveren we [opnieuw] in mei 2019.  We praten over modificaties die tot wel 1 miljoen dollar kosten. Niet enkele tonnen. Het is effectief gezien een nieuwe auto en, eh, heel duur.

Grijp je in als een klant te ver gaat met zijn wensen?

Ja, dat zou ik doen. Heb ik ook gedaan. Normaal gesproken stellen klanten hun auto’s met zorg samen. Ze hebben goede smaak en ik help ze met het uitzoeken wat ze mooi vinden. Soms duurt dit proces heel lang. We spreken al over de laatste Huayra-modificatie sinds augustus. Het design was pas in januari definitief. Het duurt een paar maanden om te bouwen en te leveren. Het hele proces duurt dus vele maanden. Nog een groot onderdeel van het proces is dat elk onderdeel gehomologeerd moet zijn. Dit kost enorm veel tijd.

Je zegt zelf dat je klanten geen elektrische Pagani willen, waarom doe je het dan toch?

Zo is het leven. Elke autofabrikant moet dingen doen die niet verwacht worden. Christoffel Columbus zou nooit Amerika ontdekt hebben als hij niet ver van huis zeilde, het onbekende in. Je moet het onverwachte onder ogen zien en verder denken dan de korte termijn. Over de toekomst gesproken, de aankomende vijf jaar worden erg druk voor Pagani. De vervanger van de Huayra komt in 2021 en de elektrische hypercar komt in 2024.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)