
Toen we dit artikel zagen bij Teslarati, dachten we dat ze een treffend satirebericht hadden geschreven. Je pakt een nieuwsbericht en wisselt de feiten in de titel om, dat doet De Speld ook met groot succes. Maar nee, blijkbaar kun je er altijd op vertrouwen dat Amerikanen zullen Amerikanen. In de staat Wyoming ligt nu een voorstel om EV’s te verbieden in 2035.
Inderdaad, 2035 is het jaar dat in Europa juist de verkoop van nieuwe auto’s met benzine- en dieselmotoren wordt gestaakt. Waar we in ons werelddeel verbrandingsmotoren willen verbieden vanwege de uitstoot, willen ze in de Amerikaanse staat Wyoming juist de inkomsten en de werkgelegenheid in de olie-industrie behouden – daar een zeer belangrijke industrie.
Andere argumenten om EV’s te verbieden
Het voorstel komt van vier senatoren. Naast het argument dat de staat een hoop geld misloopt, denken de mensen achter het voorstel dat de staat Wyoming sowieso niet geschikt is voor elektrische auto’s. De staat kent lange snelwegen en een slechte laadinfra. Daarnaast zijn de batterijen volgens de senatoren slecht te recyclen.
In tien jaar tijd kun je best wat laadpalen plaatsen, zou je denken. Maar de laadpalen zijn niet het enige probleem: er zou veel energie nodig zijn om de auto’s te laden. Dus naast het investeren in laadpalen, moet er meer energie opgewekt worden. Ze blijven liever investeren in fossiele brandstoffen, omdat ze dat al jaren hebben gedaan en dat veel werkgelegenheid opleverde.
2 reacties op “Huh? Hier willen ze in 2035 EV’s verbieden in plaats van benzineauto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dat tweede punt is een groter probleem denk ik. Waar gaan ze die autos met brandstof motor vandaan halen, of wordt Wyoming en soort Cuba waar je als toerist kunt zien hoe autos er vroeger uitzagen?
Realistischer is dat dit een politiek statement is van een paar Republikeinen.
Als het bij Wyoming blijft dan hebben ze geen schijn van kans. De afzetmarkt is veel te klein. Niet er zijn meer staten waar een vergelijkbaar voorstel kans van slagen heeft.
Ik vraag me echter af of ze zich realiseren dat ze de autoindustrie tegen hebben. Zelfs de Amerikaanse fabrikanten zetten vol in op electrisch. Dat betekent dat op termijn alleen b en c merken overblijven die benzine motoren blijven leveren. Slechte kwaliteit tegen een relatief hoge prijs dus.
Daarbij zal de benzine prijs stijgen (denk niet tegen 2035 al maar op de iets langere termijn) er is immers een minimale overhead die je hebt of je nu 1liter benzine verkoopt of 10.000. En in de VS zijn met name dunbevolkte gebieden waar dit voorstel kans heeft door het parlement te komen. (Waar de afzetmarkt al relatief klein is en transportkosten relatief hoog)