
Toen we dit artikel zagen bij Teslarati, dachten we dat ze een treffend satirebericht hadden geschreven. Je pakt een nieuwsbericht en wisselt de feiten in de titel om, dat doet De Speld ook met groot succes. Maar nee, blijkbaar kun je er altijd op vertrouwen dat Amerikanen zullen Amerikanen. In de staat Wyoming ligt nu een voorstel om EV’s te verbieden in 2035.
Inderdaad, 2035 is het jaar dat in Europa juist de verkoop van nieuwe auto’s met benzine- en dieselmotoren wordt gestaakt. Waar we in ons werelddeel verbrandingsmotoren willen verbieden vanwege de uitstoot, willen ze in de Amerikaanse staat Wyoming juist de inkomsten en de werkgelegenheid in de olie-industrie behouden – daar een zeer belangrijke industrie.
Andere argumenten om EV’s te verbieden
Het voorstel komt van vier senatoren. Naast het argument dat de staat een hoop geld misloopt, denken de mensen achter het voorstel dat de staat Wyoming sowieso niet geschikt is voor elektrische auto’s. De staat kent lange snelwegen en een slechte laadinfra. Daarnaast zijn de batterijen volgens de senatoren slecht te recyclen.
In tien jaar tijd kun je best wat laadpalen plaatsen, zou je denken. Maar de laadpalen zijn niet het enige probleem: er zou veel energie nodig zijn om de auto’s te laden. Dus naast het investeren in laadpalen, moet er meer energie opgewekt worden. Ze blijven liever investeren in fossiele brandstoffen, omdat ze dat al jaren hebben gedaan en dat veel werkgelegenheid opleverde.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Huh? Hier willen ze in 2035 EV’s verbieden in plaats van benzineauto’s”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Dat tweede punt is een groter probleem denk ik. Waar gaan ze die autos met brandstof motor vandaan halen, of wordt Wyoming en soort Cuba waar je als toerist kunt zien hoe autos er vroeger uitzagen?
Realistischer is dat dit een politiek statement is van een paar Republikeinen.
Als het bij Wyoming blijft dan hebben ze geen schijn van kans. De afzetmarkt is veel te klein. Niet er zijn meer staten waar een vergelijkbaar voorstel kans van slagen heeft.
Ik vraag me echter af of ze zich realiseren dat ze de autoindustrie tegen hebben. Zelfs de Amerikaanse fabrikanten zetten vol in op electrisch. Dat betekent dat op termijn alleen b en c merken overblijven die benzine motoren blijven leveren. Slechte kwaliteit tegen een relatief hoge prijs dus.
Daarbij zal de benzine prijs stijgen (denk niet tegen 2035 al maar op de iets langere termijn) er is immers een minimale overhead die je hebt of je nu 1liter benzine verkoopt of 10.000. En in de VS zijn met name dunbevolkte gebieden waar dit voorstel kans heeft door het parlement te komen. (Waar de afzetmarkt al relatief klein is en transportkosten relatief hoog)