Invoegen met een lage snelheid? Weg rijbewijs

Langzame invoegers zijn de duivel zelf

Rekeningrijden 2019 BMW M4 GTS op snelweg A2

Ongestoord rijd je braafjes over de rechterrijstrook met een tempo van rond de 100 km/u. Laat het een kilometertje meer zijn, niets aan de hand. Je bent voor nu even de sociale bestuurder zonder haast. Een plechtig voorbeeld voor de rest. Totdat je op de oprit het naderende gevaar ziet.

Daar komt hij aan: de trage invoeger. Een typisch alleen-op-de-wereld-figuur zonder oog voor anderen, of zonder zin om moeite voor hen te doen. Een doorsnee invoegstrook is tot wel 200 meter lang en dat is meer dan lang genoeg om op snelheid te kunnen invoegen. ‘Gebruik de volledige invoegstrook’, zo wordt je zelfs geleerd tijdens je rijles.

Maar nee, zegt Remy: ‘Ik ben op de snelweg, ik moet onmiddellijk invoegen.’  Want stel je voor dat je het gaspedaal of de invoegstrook eens gebruikt waarvoor hij bedoeld is.

Door de misplaatste urgentie is de invoeger nog niet op snelheid wanneer hij zijn auto hier en nu naar links ramt. En wie komt daar toevallig net aan? Precies: jij, met je goede gedrag.

Diep van binnen sterf je een beetje

Denk je eens een keer rustig aan te doen, krijg je dit als anti-karma over je heen. Dan vraag je je toch af wat je hebt misdaan om de Uilskuikelige Invoeger van Ellende en Leed over je af te roepen. En laat er links van je nou precies geen ruimte zijn om een rijstrook op te schuiven. Dus daar ga je dan: vol op de rem. Het kost je onnodig benzine, slijtage aan je auto en met wat pech ontstaat er zelfs een file.

Wie de traag invoegende schoen past, kan beter zijn rijbewijs inleveren. Ter bevordering van de veiligheid, de doorstroming en ieders bloeddruk. Het is immers al druk genoeg op de Nederlandse wegen en we mogen best wat selectiever zijn in wie we toegang geven tot onze asfaltlinten. Probeer het gerust over een tijdje nog een keer bij het CBR.

Reacties
  1. frank zegt op 11 juni 2019 om 09:11:

    Je kan er niks aan doen, dus nog beter anticiperen door naar links te gaan of snelheid te verlagen of zelfs te verhogen. Je kan er over klagen, maar dat is gemakzucht. Actief anticiperen en je maatregelen nemen is belangrijker dan dat jij daar nou eenmaal rijdt en alle rechten opeist.

    • bas zegt op 12 juni 2019 om 17:47:

      voorkomen is beter dan genezen

    • Maikel zegt op 11 juni 2019 om 10:32:

      Anticiperen en naar links gaan zodat je die baan ook laat remmen voor iemand die dan toch wel op het gas gaat… Je moet een probleem aanpakken bij de bron.
      En denk er ook aan dat de rechter baan ook vaak gebruikt word door vrachtwagens die op veel plekken zelfs niet eens een baan naar links mogen. Die moeten ook vol in de remmen voor zulke lui. En dat duurt aardig lang voordat die dan weer op snelheid zijn, gevolg is dat de snelheid op beide banen vaak flink terug valt.

  2. JT zegt op 10 juni 2019 om 23:34:

    Stelletje snelweggekkies zijn het. Bij het eerste blokje zonder kijken naar links… Grrrr……

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws