Als iedereen in de sloot springt, dan is het minimaal de moeite waard om even te overwegen om het ook te doen. Anderen zullen er vast een goede reden voor hebben. Op de snelweg net zo. Als bijna niemand het mistachterlicht aan heeft staan, ben jij dan het genie die wél weet hoe het zit, of zou jij het dan fout hebben? Deze logica is trouwens goed toepasbaar op een hoop dingen in het leven. Zeker voor de mensen die ‘hun eigen onderzoek doen’ op Facebook.

Sinds een week waan je je in de studio van Snoop Dogg als je naar buiten stapt; Nederland is permanent gehuld in een witte nevel. Maar dan uiteraard zonder de kenmerkende geur van Hollandse Groente. Het valt op hoeveel mensen niet weten wat de regels zijn voor het voeren van mistverlichting. Ze rijden bij het kleinste zweempje mist al met het mistachterlicht aan. Dit is vooral heel irritant voor andere weggebruikers.

Door onnodig met het mistachterlicht te rijden, verblind je de medeweggebruikers. Hoewel we hier gek zijn op een potje overdrijven, is het inderdaad niet levensgevaarlijk. Maar je kent ons: we winden ons graag op over relatief onbelangrijke dingen. We stellen daarom een straf voor die niet extreem zwaar is, maar vooral heel irritant. Laten we ouderwets vuur met vuur bestrijden.

Neem het rijbewijs in voor eventjes

Ons wetvoorstel: iedereen die betrapt wordt met het onnodig aanzetten van de mistverlichting áchter, moet zijn rijbewijs inleveren. Niet lang, gewoon een weekje ofzo. Super onhandig. Het is daarbij verboden om dit als excuus te gebruiken om niet bij je schoonouders langs te gaan. Alle sociale verplichtingen worden wettelijk verplicht.

Er komen dan tevens agenten naar je huis om de moeren van je fietswielen iets te strak aan te draaien, zodat je fiets net even te zwaar trapt. Je zult overal aankomen met klamme oksels, zodat je je altijd een beetje opgelaten voelt als je ergens binnenkomt.

Nog een keer onnodig het mistachterlicht aan?

Wie daarna nog eens gesnapt wordt, moet ook zijn of haar fiets inleveren en krijgt dan een speciale fiets terug met een ketting die niet lekker op spanning staat. Elke keer als je dan te hard trapt, vliegt de ketting eraf. Je bent dan verplicht om met je blote handen de ketting er weer op te leggen. Thuis verstoppen de dienders de zeep, zodat je je handen niet goed schoon krijgt en er altijd kettingsmeer op de handdoeken komt.

Nog één keer: wanneer mag het mistachterlicht aan?

De mistachterlichten mogen écht alleen gebruikt worden bij mist of sneeuwval als het zicht minder is dan 50 meter. Rij je langs een hectometerpaaltje en zie je de volgende staan? Dan heb je nog minstens 100 meter zicht. Is het zicht maar iets belemmerd of regent het hard, dan moet je je mistlampen achter dus niet aanzetten. Eigenlijk mogen ze alleen aan als je bij jezelf denkt ‘donders, ik heb dit nog nooit zo meegemaakt’.

Advertentie

Reacties

  • Daan says at 25 januari 2022:

    Die sneue figuren die hun verlichting 1 klikje aanzetten (stadslichten) en dan hun mistlampen erbij aan doen. Daar irriteer ik me mateloos aan. Het zijn over het algemeen de wat oudere auto’s waar je dit bij ziet. Net of ze jaloers zij dat ze geen dagrijverlichting hebben. Zo komt het op mij over.
    Het gevaar van dagrijverlichting is inderdaad dat in 80-90% van de tijd de achterlichten niet aan zijn. De cockpit is dan vaak wél verlicht, waardoor de bestuurders denken dat de verlichting aan is.

    Reply
  • Dennis says at 22 januari 2022:

    Een brandend mistlicht achter zie je eigenlijk maar sporadisch. Wat je wel teveel tegenkomt is überhaupt het verkeerd of liever gezegd het niet voeren van dimlichten. Als het aan mij lag werd die hele onzin van automatische verlichting verboden voor alle voertuig fabrikanten. Net als in de Skandinavische landen waar merken als Saab en Volvo gewoon altijd de dimverlichting voor en achterlichten aan hebben en niet uitgezet kunnen worden.

    Veel mensen hebben niet de technische kennis of is het gewoon de vergeetachtigheid die leiden tot het gebrek aan het voeren van de juiste verlichting.

    Maarja, die autofabrikanten bedenken tegenwoordig van allerlei onzin en diversiteit van verlichting zoals dagrijverlichting, meesturende mistlampen in bochten, ik vind het allemaal je reinste onzin.

    En ik las in eerdere opmerkingen inderdaad dat veel mensen het vertikken om een knipperlicht te gebruiken wanneer nodig, zeker bij rotondes waar je staat te wachten omdat verkeer aldaar voorrang heeft maar dan toch voor jou toch de rotonde verlaten zonder richting aan te geven, je staat daar voor Jan Doedel te wachten, bloed irritant.

    Dus in zijn algemeenheid kunnen we stellen dat er nog veel te leren valt of alle soorten verlichting van een auto.

    Reply
  • Rachmanovski says at 22 januari 2022:

    “… de moeren van je fietswielen iets te strak aan te draaien, zodat je fiets net even te zwaar trapt.”?

    Een ingewikkelde manier om te zeggen dat je nog nooit een fietswiel van dichtbij hebt gezien? 🙂

    Reply
  • Elly says at 22 januari 2022:

    En wat dacht je van stug groot licht blijven rijden in het donker als ze nog geen 100 meter achter je zitten?
    Dan gaat bij mij de mistlamp aan 😉

    Reply
  • John says at 21 januari 2022:

    Beter een mistlamp dan al die auto’s met daglicht. Bij de meeste auto’s doet dan de achterlichten het niet. Bij mist gaat dan de verlichting niet aan. Een auto zonder achterlichten das pas irritant en levensgevaarlijk. Hiervoor moet je je rijbewijs inleveren.

    Reply
  • PfufOOStuff says at 20 januari 2022:

    Ik rij veel km in de nacht en wat mij nou net niet irriteert is achter mistlampen. De natuur heeft niet de gewoonte om het mistdek overal netjes te verdelen. Vaak rij je van het ene moment op het andere in de mistbank dan neem ik voor die moment dat mensen dat vergeten wel voor lief. Mistlampen voorop zijn net als de vrachtwagens die tegen zelfs gele knipperlampen onder hun spiegel hebben hangen. Elke keer dat je in je ooghoeken die lampen heb hangen heb je een blinde vlek. Of als of je in een vliegtuig cockpit zit dat rode licht haha ja mensen heel kenmerkend voor een vliegtuig of vliegdek schip zijn de verticale platen glas oh nee das waar ook die hebben dat niet dus geen reflectie van de trucker muil in het raam. Klaar met al die feest verlichting word eens volwassenen.

    Reply
  • Robbie says at 20 januari 2022:

    Oké. Gaat deze regel ook in voor: te hard rijden? Geen richting aangeven? Links blijven rijden? In donker alleen met dagrijlicht rijden? Telefoon in de hand?
    Zo ja, dan ben ik het er mee eens.

    Reply
  • Witte says at 20 januari 2022:

    Ik ben zo blij dat alle reacties ongeveer hetzelfde zijn als het artikel.
    Wat een ongelofelijke bullsh**.
    Ik ben zo blij dat jullie allemaal zulke voorbeeldige chauffeurs zijn. Ik geef eerlijk toe , ik maak fouten maar ik doe nizt net of ik perfect rij. Hij zonder zonden werpe de eerste steen.

    Reply
  • Rein says at 20 januari 2022:

    Wat Hans al al zij en al die gasten die de mistlampen voor aan hebben.
    Geen mist bankje te zien maar alle lampen maar aan zien die lui niet goed meer.
    Brilletje nodig misschien.
    Lekker verblindend als ze achter je rijden.
    Dan laat ik even mijn mist achterlicht branden, worden ze ook nog pissig ook en doen het groot licht er ook nog even bij.
    Daar moeten ze maar eens beter op letten maar dan zie je geen politie.
    Want ze kunnen wat bekeuringen uitschrijven en de staatskas wat spekken kan de wegenbelasting wel wat naar beneden.
    Want die gaat ook bij 6 provincies in 2022 omhoog.
    REIN.

    Reply
  • Koos B says at 19 januari 2022:

    Mooiste stukje wat ik dit jaar gelezen heb. De 50 mtr regel vind ik een goede regel. Het is sporadisch dat er mist is met een zicht van < 50 mtr. Ik reed tot voor kort 60.000 per jaar. Veel mensen vinden 100 mtr al dichte mist. Mss een bril nodig?

    Reply
  • aeejnprt says at 19 januari 2022:

    Prima straf;
    Rij-ontzeggingen.

    Sowieso.
    Waarschijnlijk veel beter én effectievwr dan een geldboete.

    Nu nog handhaven op overtredingen.

    Reply
  • Guus says at 19 januari 2022:

    Effe vergeten dat het alleen buiten de bebouwde kom mag, of wist je dat niet, oeps weg rijbewijs

    Reply
  • Rene says at 19 januari 2022:

    En niet te vergeten die mensen díe hun verlichting op automatisch hebben staan, en denken dat het bij mist vanzelf aangaat..

    Reply
  • Hans says at 19 januari 2022:

    Heel goed plan, meteen ook de mistlampen aan de voorzijde aanpakken zou ik zeggen.
    Die voor mist of breedstralers verblinden de fietsers enorm, maar daar hebben die autorijders waarschijnlijk geen boodschap aan.

    Reply
  • Goed idee says at 19 januari 2022:

    Dat zijn vooral bejaarden en autohaters en die kunnen per definitie niet rijden. Hoe minder van dit soort mensen op de weg rijden, hoe veiliger het wordt!

    Reply
  • Coceesos says at 19 januari 2022:

    Mistachterlicht misbruik is irritant.
    Al die auto’s zonder licht zijn rijdende lijkkisten op wielen voor henzelf en hun medeweggebruikers.
    Ook de bij mist te karige dagrijverlichting … drama.
    De overheid laat ook hier absoluut steken vallen van voorlichting.

    Reply
  • HdW says at 19 januari 2022:

    Ken je dat , dagrijverlichting. Wel twee lampjes aan de voorzijde , en achter gewoon niets. Zo rijden mensen gewoon s,avonds en ook in mist in de rondte . Zelfs genoeg helemaal zonder licht. Dan heb ik nog liever dat ze hun mistlamp aan hebben , al gaat dat weer niet zonder het licht aan te hebben. Denk dat een groot deel van de hedendaagse bestuurders gewoon niet meer kunnen rijden . Richtingaanwijzers gebruiken we niet. Dagrijverlichting in t donker, op de middelste baan blijven hangen op de snelweg , terwijl uiterst rechts toch echt de positie is. En ga zo maar door. Dan vind ik de mistlamp te vroeg aanzetten nog de minst irritante van alles.

    Reply
  • Fredje says at 19 januari 2022:

    Volledig mee eens!

    Dat gaat hier in de regio ook heel veel Belgen op de weg schelen, die zetten het mistachterlicht al aan als het de volgende dag misschien mistig kan zijn.
    En vervolgens zie je de mensen nog dagen lang rijden met het mistachterlicht aan.

    Kunnen we ook dezelfde regeling invoeren voor de mensen die alleen die irritante dagrijverlichting, of togaal geen verlichting aan hebben staan

    Reply
  • Bryan says at 19 januari 2022:

    Een paar weken geleden reed ik in Frankrijk met best wat mist, maar nog lang geen minder dan 50m zicht mist. Toch had iedereen z’n mistachterlicht aan. Dit hielp echt heel erg goed om alle voorliggers te zien. En dat mistachterlicht verblind is echt overdreven.
    Ik ben juist voor om het vaker te gebruiken in Nederland. Dan worden mensen een beetje bewust van het rijden met lichten. Gewoonlijk tijdens dichte mist rijdt de helft van de Nederlanders gewoon met dagrijverlichting. Dat is pas levensgevaarlijk. Ga die mensen eens aanpakken.

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie