Welkom, iedereen, bij de kinderachtigste auto ter wereld. De Jaguar F-type V8 S Convertible mag dan wel adembenemend mooi zijn. En natuurlijk behoren tot een van de sjiekste merken. Toch, als ie de hele dag fikkies kon stoken en belletje kon lellen, zou hij het doen.

Zijn wij de enige?

Wat ging er door je heen toen je de eerste foto’s van de Jaguar F-type onder ogen kreeg? Het was alsof je voor het allereerst een plaatje van een blote vrouw zag, nietwaar? De vormen, de proporties, de sensualiteit – je werd erdoor betoverd en kon je ogen er niet van afhouden. Geef het maar toe, het is goed.

Stel je nu eens voor dat die prachtige blote vrouw een fles sterke drank aan haar lippen zet, een paar flinke teugen neemt, spetterend haar mond afveegt en een overdonderende boer laat. Een afknapper? Of moest het kleine jochie in je gniffelen en is je hart alleen maar sneller gaan kloppen?

Rauw, zoals een Jaguar hoort te klinken

Van een Jaguar verwacht je – niet geheel onterecht – een bepaalde mate van Britsheid. Zodoende loop je op de F-type af en kijk je er helemaal niet gek van op dat hij, volstrekt welgemanierd, ineens zijn deurgreep naar je uitsteekt om je naar binnen uit te nodigen. Je laat je zakken in de dikke leren zetel. Knus wordt je omkapseld door hoge deurpanelen en een gedistingeerd dashboard. Je voelt je helemaal het sportieve heertje. Dan druk je op de rood pulserende startknop en duik je van schrik gillend in elkaar. Je bent ervan overtuigd dat je onder vuur wordt genomen door verdekt opgestelde spionnen.

Als de Jaguar F-type V8 S Convertible één attractie heeft, is het de bonte verzameling rauwe oorvijgen die hij aan hele provincies tegelijk uitdeelt wanneer je hem een beetje lucht en benzine voert. De bakken herrie die deze auto maakt, zijn niet van deze wereld. Je rijdt ‘m bewust te allen tijde in de handgeschakelde modus, zodat je exact kunt bepalen op welke van de oneindige hoeveelheid verschillende knalsalvo’s je jezelf en omstanders gaat trakteren. Gasgeven: luid en zuiver gedonder en gebrul. Gas los: gesputter, gerochel en het oorverdovende geknetter van een 495 pk sterke popcornmachine des doods. Terugschakelen: gekrijs en gehuil. Opschakelen: een klap als een meteorietinslag. En opnieuw.

Kies je de V6 of toch de V8?

De V8 S is de meest overbodige F-type. Dit komt omdat de V6-versies al zo goed zijn en hij tienduizenden euro’s duurder is. Dus natuurlijk wil je de V8 S hebben. Zelden reden we iets wat 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden niet zozeer deed aanvoelen als een vertrekkende raket, maar meer als een wanhopige sprong vanaf een brandende speedboot vol vuurpijlen. Je kunt niet anders dan hartstochtelijk veel houden van deze auto.

Hij stelt alles in het werk om jou overal en altijd zo veel mogelijk plezier te bezorgen. Ten koste van alle zaken – zoals bagageruimte, niet dwars genomen rotondes en buren die vriendelijk tegen je doen – die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt in het leven. Rijd je een kort moment met de Jaguar F-type V8 S Convertible, proef je één keer van zijn potentie en laat je je zintuigen ook maar één keer door hem bestoken, dan is hij je alles. En de kleuter schaterlacht.

Specificaties Jaguar F-type V8 S Convertible



Motor
5.000 cc
V8 supercharged
495 pk / 625 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 in 4,3 s
top 300 km/u

Verbruik/milieu
11,1 l/100 km
259 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.470 x 1.923 x 1.319 mm (l x b x h)
2.622 mm (wielbasis)
1.614 kg

70 l (benzine)
196 l (bagage)

Prijzen
NL € 145.400 (25%)
BE € 102.800

VONNIS
Voor het geld kun je een hoop serieuzer spul kopen, maar de vraag is of je dat nog wilt als je deze Jag geprobeerd hebt. Vast niet, dus deel in je straat/wijk/stad maar vast oordoppen uit

Reacties