Doe je ogen eens dicht en denk aan een fabriek. Wat zag je voor je? Waarschijnlijk een groot pand met enorme schoonstenen en veel rook. Hoewel autofabrikanten hun stinkende best doen om de uitstoot van fabrieken terug te dringen, draaien de productiehallen nog altijd niet op eenhoornscheetjes en goede bedoelingen. Precies de reden waarom een klassieke auto beter is voor het klimaat dan een elektrische, menen onderzoekers nu.
Het bouwen van auto’s veroorzaakt een hoop CO2-uitstoot. Grondstoffen manifesteren zich niet spontaan aan het begin van de loopband; het winnen en het vervoeren zorgt op zichzelf al voor uitstoot. Ook de fabrieken zelf draaien nog lang niet altijd op groene energie. Volgens de Britse klassiekerverzekeraar Footman James is de uitstoot zo hoog dat je er bijna niet tegenop kunt rijden met een klassieke auto. Let wel: er zitten wat haken en ogen aan de conclusie.
De productie van één benzineauto staat gelijk aan twaalf jaar rijden met een klassieker
De uiteraard niet volledig onpartijdige verzekeraar meent dat een klassieker gemiddeld 563 kilo CO2 uitstoot per jaar, als hij het gemiddelde aantal kilometers rijdt van een klassieke auto in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij is het belangrijk om te weten dat ze het hebben over 1.900 kilometer per jaar. Dat is niet heel veel. De productie van een normale benzine-Golf veroorzaakt 6,8 ton CO2. Het kost een klassieke auto dus twaalf jaar om alleen al de uitstoot bij de productie van een normale Golf te evenaren.
Voor een elektrische auto kun je 46 jaar met een klassieker benzine opstoken
Bij elektrische auto’s wordt het nog erger. Een Polestar 2 zorgt tijdens de productie al voor 26 ton CO2-uitstoot. Voordat de Polestar ook nog maar één kilometer heeft gereden, heeft deze dus al voor 46 jaar aan CO2-uitstoot van een klassieker veroorzaakt.
En zelfs als je 46 jaar zou rijden met de Polestar, is de batterij vast al een keer aan vervanging toe. Zo zou een EV dus nooit groener zijn dan een klassieker, beredeneert de verzekeraar. Maar: als je meer zou gaan rijden met de klassieke auto dan 1.900 kilometer jaar, dan komt het kantelpunt dus snel dichtbij. De conclusie moet dus eerder zijn: het is beter om weekendritjes te doen in een klassieker dan woon-werkverkeer in een EV. Je snapt hoe dat niet helemaal realistisch is.
Dus, moet iedereen nu een klassieker aanschaffen?
We moeten erbij zeggen dat ‘de gemiddelde uitstoot van een klassieker’ eigenlijk niet bestaat. Je kunt een oude Cadillac met een 8,2-liter V8 kopen, of een oude Honda City. Er zal qua uitstoot nogal een verschil zitten tussen die twee. Bovendien zullen de onderdelen voor reparaties van oude auto’s ook in de papieren lopen – en ook zorgen voor uitstoot in de productie.
De echte les van het onderzoek is dat je prima nog even kunt doorrijden met een bestaande auto. Wil je dus groen bezig zijn maar kun (of wil) je niet opladen, koop dan een zuinige tweedehands auto. Wij zouden zelf ook terminaal depressief worden van een gebruikte Toyota Prius, maar als je écht zuinig wilt rijden, moet je die kopen.
De productie van EV’s wordt overigens almaar groener, net als de productie van stroom. Er zal ooit een dag komen dat het beter is om elektrisch te rijden, maar voel je tot die tijd niet schuldig dat je nog even met je huidige auto door tuft. Geniet er maar van nu het nog kan.
Glie heeft op 11 juli 2022 geschreven:
Ben het niet helemaal eens met deze berekening. In de berekening namelijk de productie van de klassieke auto niet mee gerekend. Die zal ook niet tot stand zijn gekomen met de zogenoemde eekhoornscheetjes en goede bedoelingen. En er zal in de loop der tijd ook het nodige aan zijn vervangen. Ik kan me dan ook niet vinden in de uitkomst van deze berekening.
Harm heeft op 27 juni 2022 geschreven:
EV’s hebben accu’s nodig, daarin is lithium in verwerkt, de vraag naar lithium word als maar groter. Om dit te winnen heb je veel water nodig. Voor 1 ton lithium heb zo’n 2 miljoen liter water nodig. Er komt veel uit Zuid Amerika, ook het winnen van deze grondstof is niet milieu vriendelijk. Zo’n hele auto bouwen is al een ramp voor het milieu. En nu de kolencentrales weer worden opgestart, is het laden ook niet zo groen. Ik snap wel dat allemaal in een Oldtimer gaan rijden ook niet de oplossing is, maar langer met bestaande producten doen en consuminderen misschien wel.
Kevin heeft op 27 juni 2022 geschreven:
Een auto die vooral veel stilstaat is beter voor het milieu dan een elektrische auto.
Joh.
Maar ga eens een klassieker echt gebruiken dan.
Die 1900 kilometer is op mijn woonwerk traject na anderhalve maand weg, 1900 kilometer is net aan voldoende voor zondagsrijders.
En dan heb je het nog niet eens over kilometers ander verkeer.
Als ik een keer naar mijn ouders rij is een kwart van dat jaarlijkse kilometer quota prompt weg.
Op deze manier ken ik nog wel een paar.
Denk niet dat we er beter van worden als iedereen weer in auto’s gaat rijden die 1 op 5 doen in gunstige gevallen.
En dan heb je het nog niet eens gehad over het onderhoud van die seniore benzinemotoren. Motorblok is op den duur ook wel echt gewoon een keer op.
Benzine ook tevens, er zijn meer redenen dan alleen het milieu en uitstoot om af te stappen van benzine.
Hvy heeft op 26 juni 2022 geschreven:
Dus iedereen gaat slechts 1900 km per jaar rijden Topgear?
Stel dat ik mijn woning werk dagelijks met deze klassieker ga rijden kom ik maar 7,6 km ver?
“Kort door de bocht” rijden helpt niet Topgear.
Ik snap dat Topgear gerund wordt door Petrolheads maar dit is misleiding en zet goede EV’s in een kwaad daglicht!
Harm heeft op 26 juni 2022 geschreven:
Dat klopt Nick, maar die zijn er inmiddels al, maar om nu nog meer auto’s te gaan produceren, ev of niet moet je niet doen. Wat er is zolang mogelijk hergebruiken lijkt mij beter voor het milieu. Met al het winnen van nieuwe grondstoffen is een ramp voor het milieu.
Martin heeft op 26 juni 2022 geschreven:
Eindelijk de waarheid,,, een accu voor een e auto . Mogen we 2390 bomen terug planten voor de CO2 kompenseren maar de regeringen willen hier niet aan !!!!
Nick heeft op 26 juni 2022 geschreven:
Wat een verassing. Verzekeraar van oude auto’s doet “onderzoek”, en vindt dat men oude auto’s moet rijden. Die auto’s zijn overigens plots uit de lucht komen vallen? Volgens mij hebben die ook uitstoot gehad tijdens productie.