
Ook de snelste persoon ter wereld (voor eventjes nog) heeft een hobby nodig. Koenigsegg-testcoureur Robert Serwanski smijt in zijn vrije tijd graag zijn Mazda MX-5 (NC-generatie) rond de Nürburgring Nordschleife.
Nu zijn de rondetijden van MX-5’jes niet heel best gedocumenteerd, maar we kunnen wel stellen dat dit waarschijnlijk de snelste MX-5 rond de Nürburgring is. Volledig standaard is ie niet meer. Vooral het onderstel werd aangescherpt en de motor werd iets verder uitgewrongen. Daarnaast heeft hij de toerenbegrenzing een paar toertjes omhooggegooid om de schakelmomenten beter uit te laten komen. Dat heet nog eens een voorbereid mens.
En hij gaat er, in twee woorden, achterlijk hard mee. Kijk en je zult nauwelijks kunnen geloven dat dit ‘maar’ een MX-5’je’ is. Hij zette een Bridge To Gantry-tijd (BTG) van 7 minuten en 37,38 seconden. Deze tijd is overigens niet te vergelijken met de tijd van de Porsche 911 GT2 RS; bij de BTG-tijd mist het grootste deel van het rechte stuk.
Robert is overigens niet de enige Koenigsegg-medewerker die iets heeft met de Mazda MX-5. Grote baas Christian von Koenigsegg zou zijn Regera in dezelfde kleuren als zijn Mazdaatje uitvoeren.
Koenigsegg-testcoureur smijt MX-5 rond de ‘Ring
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Waarom nog Tesla kopen als je voor bijna dezelfde prijs deze prachtige Mazda 6e haalt?

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Nieuwe motoren van Mazda lopen nog gewoon op benzine, waarom eigenlijk?

Mazda EZ-6: 1.300 kilometer actieradius voor 18.026 euro

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
