
Het woord ‘unieker’ bestaat eigenlijk niet. Je bent uniek, of je bent het niet. Maar als één auto pleit voor het bestaansrecht van het woord, is het deze koolstofvezel Dodge Demon. Want in Nederland ben je met een Dodge Challenger Hellcat al vrij uniek. Met een Demon al helemaal. Maar met deze koolstofvezel Dodge Demon ben je nog unieker. Hij komt van het Amerikaanse bedrijf SpeedKore, dat zich specialiseert in het verbouwen van nieuwe en klassieke Amerikaanse musclecars.
Alles waar SpeedKore een schroevendraaier tussen kon krijgen om het eraf te plukken, vervingen ze door koolstofvezel. Zelfs de bumpers, het dak en de achterste plaatwerk zijn van het lichtgewicht spul. Ook de achterklep, die nog wat afstelling behoeft. De totale gewichtsbesparing is een welkome 90 kilo, wat van het oude gewicht van 1.940 kilo af gaat. In totaal bouwde SpeedKore vier koolstofvezel Dodge Demons.
De 6,2-liter supercharged V8 produceert nog steeds 851 pk en 1.044 Nm. De 0-100-tijd van minder dan 2,5 seconden zal niet veel slinken, maar op de dragstrip zou je best een beter resultaat kunnen boeken. Op een andere Demon bouwde SpeedKore twee turbo’s, waardoor het vermogen steeg naar 1.400 pk. Dit is de Demon op de twee eerste foto’s (die van de dealer zijn niet zo mooi). Deze doet nu een kwartmijl in 8,77 seconden, in plaats van 9,65 seconden.
De koolstofvezel Dodge Demon kost 169.996 dollar bij BJ Motors in Amerika, wat ongeveer 157.000 euro is. Dat klinkt als een heel normaal bedrag voor Nederlandse begrippen, maar het is ruim het dubbele van de Amerikaanse nieuwprijs van een Dodge Demon. Het grote nadeel is niet de prijs, maar de angst om de auto ergens te parkeren. Want koolstofvezel laat zich niet heel gemakkelijk repareren, en onderdelen zullen niet goedkoop zijn.
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Robert Downey Jr. rijdt een BMW 3.0 CS

SpeedKore Dodge Charger AWD: biturbo en 1.546 pk

De snelste Dodge Demon ter wereld is volledig CF

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
