
Het woord ‘unieker’ bestaat eigenlijk niet. Je bent uniek, of je bent het niet. Maar als één auto pleit voor het bestaansrecht van het woord, is het deze koolstofvezel Dodge Demon. Want in Nederland ben je met een Dodge Challenger Hellcat al vrij uniek. Met een Demon al helemaal. Maar met deze koolstofvezel Dodge Demon ben je nog unieker. Hij komt van het Amerikaanse bedrijf SpeedKore, dat zich specialiseert in het verbouwen van nieuwe en klassieke Amerikaanse musclecars.
Alles waar SpeedKore een schroevendraaier tussen kon krijgen om het eraf te plukken, vervingen ze door koolstofvezel. Zelfs de bumpers, het dak en de achterste plaatwerk zijn van het lichtgewicht spul. Ook de achterklep, die nog wat afstelling behoeft. De totale gewichtsbesparing is een welkome 90 kilo, wat van het oude gewicht van 1.940 kilo af gaat. In totaal bouwde SpeedKore vier koolstofvezel Dodge Demons.
De 6,2-liter supercharged V8 produceert nog steeds 851 pk en 1.044 Nm. De 0-100-tijd van minder dan 2,5 seconden zal niet veel slinken, maar op de dragstrip zou je best een beter resultaat kunnen boeken. Op een andere Demon bouwde SpeedKore twee turbo’s, waardoor het vermogen steeg naar 1.400 pk. Dit is de Demon op de twee eerste foto’s (die van de dealer zijn niet zo mooi). Deze doet nu een kwartmijl in 8,77 seconden, in plaats van 9,65 seconden.
De koolstofvezel Dodge Demon kost 169.996 dollar bij BJ Motors in Amerika, wat ongeveer 157.000 euro is. Dat klinkt als een heel normaal bedrag voor Nederlandse begrippen, maar het is ruim het dubbele van de Amerikaanse nieuwprijs van een Dodge Demon. Het grote nadeel is niet de prijs, maar de angst om de auto ergens te parkeren. Want koolstofvezel laat zich niet heel gemakkelijk repareren, en onderdelen zullen niet goedkoop zijn.
Meer van TopGear


De stokoude Dodge Challenger Black Ghost neemt het op tegen de Ford Mustang Dark Horse

VIDEO: Een ode aan de uitstervende Amerikaanse V8-motor

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Dealer wil belachelijk bedrag voor auto, maar één detail maakt het veel grappiger

V8 uit de laatste Dodge Challenger (1.000+ pk) is even duur als een Volkswagen Polo

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Robert Downey Jr. rijdt een BMW 3.0 CS

SpeedKore Dodge Charger AWD: biturbo en 1.546 pk

De snelste Dodge Demon ter wereld is volledig CF

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
