
Een koude start is typisch iets waarbij niet-autoliefhebbers zoiets hebben van ‘joe’, maar waar autoliefhebbers bijzonder goed op gaan. Een ijskoude motor loopt net een tikkeltje luider en rauwer dan wanneer hij goed op temperatuur is. De extra herrie heeft verschillende redenen, maar het ligt voornamelijk bij de motor die rijker en hoger stationair loopt en de uitlaat die nog koud is. Al bij een Abarth 595 komt er meer geweld uit de uitlaat als hij net uit zo’n nachtelijke slaapje ontwaakt – dus je kunt je voorstelen dat het effect bij een 8,0-liter W16 nog net een tandje erger is.
In de onderstaande video van Autism Carspotting hoor je hoe de Bugatti Chiron Super Sport 300+ met 1.600 pk op een koude ochtend gestart wordt. Als je – zonder beeld – had gezegd dat het een oude Bugatti uit de jaren dertig was, hadden we het ook geloofd. Of een stadsbus van Den Oudsten, wat dat betreft. Ergens klinkt het als een industriële diesel, maar anderzijds heeft het superrauwe geluid iets lekkers. Al na een paar seconden beginnen de stembanden van de Chiron op te warmen en normaliseert het geluid. Het gaat hier trouwens waarschijnlijk nog om het prototype, dus de uiteindelijke productieversie zou nog anders kunnen klinken.
Koude start Bugatti Chiron Super Sport
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

De politie voert nu veel ‘artikel 8-controles’ uit, maar wat zijn dat eigenlijk?

Truc voor benzinemotoren uit de jaren ’50 werkt blijkbaar perfect voor elektrische auto’s

Een van de grootste autoconcerns ter wereld schrapt plannen voor waterstof: ‘Geen toekomst’

RGDQMWSuZkIlK
Die Bugatti’s klinkenj waardeloos, net als een vrachtwagen. Ik snap niet dat mensen zo’n platgeslagen olifant willen hebben.