
Een koude start is typisch iets waarbij niet-autoliefhebbers zoiets hebben van ‘joe’, maar waar autoliefhebbers bijzonder goed op gaan. Een ijskoude motor loopt net een tikkeltje luider en rauwer dan wanneer hij goed op temperatuur is. De extra herrie heeft verschillende redenen, maar het ligt voornamelijk bij de motor die rijker en hoger stationair loopt en de uitlaat die nog koud is. Al bij een Abarth 595 komt er meer geweld uit de uitlaat als hij net uit zo’n nachtelijke slaapje ontwaakt – dus je kunt je voorstelen dat het effect bij een 8,0-liter W16 nog net een tandje erger is.
In de onderstaande video van Autism Carspotting hoor je hoe de Bugatti Chiron Super Sport 300+ met 1.600 pk op een koude ochtend gestart wordt. Als je – zonder beeld – had gezegd dat het een oude Bugatti uit de jaren dertig was, hadden we het ook geloofd. Of een stadsbus van Den Oudsten, wat dat betreft. Ergens klinkt het als een industriële diesel, maar anderzijds heeft het superrauwe geluid iets lekkers. Al na een paar seconden beginnen de stembanden van de Chiron op te warmen en normaliseert het geluid. Het gaat hier trouwens waarschijnlijk nog om het prototype, dus de uiteindelijke productieversie zou nog anders kunnen klinken.
Koude start Bugatti Chiron Super Sport
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

RGDQMWSuZkIlK
Die Bugatti’s klinkenj waardeloos, net als een vrachtwagen. Ik snap niet dat mensen zo’n platgeslagen olifant willen hebben.