
Een koude start is typisch iets waarbij niet-autoliefhebbers zoiets hebben van ‘joe’, maar waar autoliefhebbers bijzonder goed op gaan. Een ijskoude motor loopt net een tikkeltje luider en rauwer dan wanneer hij goed op temperatuur is. De extra herrie heeft verschillende redenen, maar het ligt voornamelijk bij de motor die rijker en hoger stationair loopt en de uitlaat die nog koud is. Al bij een Abarth 595 komt er meer geweld uit de uitlaat als hij net uit zo’n nachtelijke slaapje ontwaakt – dus je kunt je voorstelen dat het effect bij een 8,0-liter W16 nog net een tandje erger is.
In de onderstaande video van Autism Carspotting hoor je hoe de Bugatti Chiron Super Sport 300+ met 1.600 pk op een koude ochtend gestart wordt. Als je – zonder beeld – had gezegd dat het een oude Bugatti uit de jaren dertig was, hadden we het ook geloofd. Of een stadsbus van Den Oudsten, wat dat betreft. Ergens klinkt het als een industriële diesel, maar anderzijds heeft het superrauwe geluid iets lekkers. Al na een paar seconden beginnen de stembanden van de Chiron op te warmen en normaliseert het geluid. Het gaat hier trouwens waarschijnlijk nog om het prototype, dus de uiteindelijke productieversie zou nog anders kunnen klinken.
Koude start Bugatti Chiron Super Sport
Meer van TopGear


VIDEO: We nemen afscheid van de W16 met de Bugatti Veyron en Bugatti Chiron

Deze Bugatti Chiron L’Ultime is de laatste Chiron ooit en heeft een Nederlands detail

Waarom de eigenaar van de duurste auto van Nederland de auto al na één uur rijden verkocht

Zwitserse dealer biedt nu al een Bugatti Mistral te koop aan, maar dat kost wel wat

Vrouw krijgt voor 70e verjaardag een Bugatti Chiron Super Sport met 1.600 pk

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Misschien niet zo handig op de A2: Bugatti wil heel graag de 500 km/u aantikken

Koop jij de duurste huurauto van Nederland? Er is nog niet hoog geboden…

Kooptip: Dit onderdeel van de Bugatti Veyron komt gewoon van een Skoda Superb

VIDEO: Bugatti-rijder vergeet tankslang uit Chiron te halen na het tanken en rijdt weg

VW wilde dat de Bugatti Tourbillon elektrisch werd, maar daar stak Mate Rimac een stokje voor

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

RGDQMWSuZkIlK
Die Bugatti’s klinkenj waardeloos, net als een vrachtwagen. Ik snap niet dat mensen zo’n platgeslagen olifant willen hebben.