Na de maffe J heeft Lamborghini nu een open versie van de Aventador waarbij je geen vliegjes hoeft te slikken: dit is – voluit – de Aventador LP700-4 Roadster. Bravo!
Over z’n uiterlijk kunnen we kort zijn. Dat is simpelweg waanzinnig. Hoeken, vouwen, kieren en gaten wisselen elkaar af en vormen samen een van de meest indrukwekkende ontwerpen van het moment. Het hart van de Aventador blijft ongewijzigd: de 6,5-liter V12 gorgelt er nog steeds 700 pk en 690 Nm uit. Tenzij ie op zes cilinders loopt, wat tot 135 km/u mogelijk is om het verbruik wat te drukken. Hoe dan ook: op twaalf cilinders heb je vanuit stilstand in drie seconden een 100-km/u-kapsel te pakken, en is de koek pas op bij een verdienstelijke 350 km/u – hoewel we vermoeden dat je bij dat soort snelheden wel je dakje nodig zult hebben om een en ander heel te houden.
Over dat dakje gesproken: zoals Richard Hammond ooit eens demonstreerde, was het bij de voorganger van deze top-Lambo, de Murciélago Roadster, geen geringe opgave om dit te bevestigen. Na drie kwartier zwoegen met een zeil en stokken had je gewoonlijk een bouwwerkje gecreëerd dat nog het meest weghad van een eenpersoons tent na een hevige storm. Zo niet bij de Aventador Roadster, die gebruik maakt van twee koolstofvezel dakpanelen (van een rugvriendelijke 6 kilo per stuk) die je in enkele seconden op hun plek moet kunnen klikken. Da’s nog eens handig.
Verder verklapt Lambo dat de Aventador Roadster een elektrisch bediende achterruit krijgt, waardoor je met het dak gesloten naar wens extra kunt genieten van het uitlaatgeluid. Er is een nieuwe lakkleur, genaamd Azzuro Thetis, die verandert met de hoek waaruit de auto wordt belicht. De velgen – 20 inch vóór, 21 inch achter – dragen de naam Dione en zijn met z’n vieren goed voor een gewichtsbesparing van 10 kilo ten opzichte van de gewone Aventador-velgen.
In de loop van volgend jaar – vast wel op tijd voor de zomer – kunnen we de nieuwste Lambo Roadster verwachten. De prijs is nog niet bekend, maar je weet: als je daarnaar moet vragen…
Reacties