Laten we eerlijk zijn: hoe de onthoofding van de Aventador ook zou uitpakken, het had de liefhebbers er niet van weerhouden ‘m te kopen.
Terwijl Lamborghini’s designchef Filippo Perini voor onze ogen een Aventador Roadster aan het schetsen is, praat hij net zo geanimeerd als zijn hand beweegt. ‘Als het gaat om design moet je bij het ontwikkelen van een roadster op basis van een dicht model altijd een hoge prijs betalen’, zegt hij. Intussen komt de auto onder zijn pen tot leven. ‘Maar met deze auto hebben we de proporties niet om zeep geholpen, ze zijn juist beter geworden.’
Dit is geen marketing-prietpraat, maar de waarheid. Niet gehinderd door zo iets truttigs als praktisch nut heeft Lamborghini een topprestatie geleverd op het gebied van vormgeving. De Aventador had mogen rijden als een mank winkelwagentje, de hardcore liefhebbers waren ervoor gevallen. Want het draait allemaal maar om één ding: zien, en vooral gezien worden.
De keuze voor het W Hotel in Miami als introductielocatie lag dus ook meer voor de hand dan een familiehotel op de Veluwe. Op dit soort plekken vind je de omgeving die een auto maakt of breekt. Gemiezemuis over onderstuur hoor je hier niet (dat komt later). Je had het waarschijnlijk al verwacht, maar Miami kraakt op z’n stadsgrenzen van de poen. Ik telde tijdens het verblijf zeven 458 Spiders, een Enzo en meer Rolls-Royce Ghosts dan je bij de fabriek op het parkeerterrein ziet staan.
Nu is een Lamborghini al niet een auto voor verlegen ventjes en muurbloempjes, maar met de Aventador Roadster zijn de pijlen overduidelijk op de Veyron Grand Sport gericht. Hij heeft niet het metalen vouwdak à la de 458 Spider of de McLaren 12C Spider. Daarnaast mag je blij zijn als je de dakpanelen kunt verwijderen zonder dat je vingers in de knoop raken. Maar zoals Perini al liet zien, het geweldige profiel van de Aventador is geen geweld aangedaan.
De tweedelige hardtop is helemaal van koolstofvezel, waardoor elk paneel minder dan drie kilo weegt. Je zou het als decoratie aan de muur kunnen hangen. Hoe simpel het dak er ook uitziet, het verwijderen ervan is tamelijk omslachtig. Zo moeten tal van handelingen strikt in de juiste volgorde worden gedaan, anders zie je er minder cool uit. Dat wil je niet in Miami. Daarnaast kun je louter een minimale hoeveelheid bagage meenemen. De dakpanelen worden opgeborgen in de neus en als ze daar eenmaal zitten, dan is de overgebleven ruimte groot genoeg voor een tandenborstel.
Of het dak erop zit of niet, de Roadster ziet er beter uit dan de Coupé. De lijnen zijn industrieel en kunstzinnig tegelijk. Vanbinnen is het zo prachtig als altijd, ook aan het vliegtuigidee is niets afgedaan. Overal zie je verwijzingen naar vliegtuigen. De start-stopknop zit onder een klepje, de instrumenten worden geprojecteerd op een tft-schermpje en waar je ook maar kijkt, zie je leer. Het is perfect gemaakt en gek genoeg nog comfortabel ook.
Het zou kunnen gebeuren dat je er ook nog in wilt rijden. Dan volgt de teleurstelling. De acceleratie van nul naar honderd is maar liefst een tiende seconde langer dan bij een Coupé: 3,0 in plaats 2,9 seconden. Als je daar overheen bent gekomen, beland je in een waterval van prestaties die hij met Italiaanse nonchalance over je heen stort. De top ligt ongewijzigd op 350 km/u, terwijl de Roadster vijftig kilo meer weegt. Ook al is de blikopener erover gehaald, met de stijfheid is niets mis.
Het zou gek zijn als het niet zo was, maar de 6,5-liter V12 is met 700 pk nog steeds een geweldenaar van jewelste. Het is een ode aan echte motoren, groot en wars van turbo’s en – nog erger – elektromotoren. Spelevarend op de snelweg is de motor opvallend makkelijk in de omgang, tot 120 km/u is ondanks een open dak een normaal gesprek best mogelijk. De instelling van de vering en demping is iets aangepast zodat de neiging om te gaan deinen, die de Aventador heeft, is geëlimineerd. In de Strada-modus is ie comfortabel genoeg, ondanks de enorme wielen en lage banden (voor 255/35 ZR20, achter 335/25 ZR21). Zowel de Coupé als de Roadster krijgen een stop-startsysteem, daarnaast kent de motor nu ook cilinderuitschakeling. Dat verlaagt de CO2-uitstoot tot 370 g/km en scheelt een pietsie in het benzineverbruik.
Om de V12 volledig de vrije loop te kunnen laten, heb je een circuit nodig. Op de rondgang van de Miami Speedway konden we de rode lijn bij 8.500 tpm meermalen aanraken. Helaas wordt op het circuit pijnlijk duidelijk dat de Aventador geen geboren atleet is. Hij voelt zwaarlijvig en soms zelfs wat houterig aan. Zoals aangestipt, ervaar je bij gretig insturen een tikkeltje onderstuur.
'De Aventador Roadster is zo ongeveer het coolste dat er op dit moment te koop is'
Ik zet de stabiliteitscontrole even uit om te ervaren hoe het chassis echt is. Zoals je kunt verwachten van een enorme auto met een midscheeps geplaatste V12, moet je ijzeren ballen hebben om zo de baan op te gaan. De besturing is geweldig, maar de respons op het gaspedaal is wispelturig en verre van gelijkmatig. Geen moment heb je het gevoel lekkere ideale lijnen te kunnen rijden.
De grootste misser blijft toch de versnellingsbak. Technisch directeur Maurizio Raggani geeft toe dat de software van de bak is aangepast voor een vloeiender gangwissel, maar elke keer als je opschakelt, krijg je toch weer die vervelende dreun in je nek. Als Lamborghini hier niets aan kan verbeteren, doen ze er goed aan om een bak met dubbele koppeling te monteren. Doen ze dat niet, dan lopen ze de kans verbannen te worden naar het Siberië van de supercar-wereld.
Of misschien niet. De Aventador Roadster is zo ongeveer het coolste dat er op dit moment te koop is, met prachtige lijnen en een bouwkwaliteit waar je je vingers bij aflikt. Hij kost 462.200 euro (of 363.000 euro als je de mazzel hebt om in België te wonen), maar dan krijg je er ten opzichte van de toch al niet slaapverwekkende Coupé wel een extra portie rijplezier bij. De bedragen zijn absurd hoog, tenzij je ze in het licht van Miami zet. Hier zit je in de wereld van privéjets, penthouses, superjachten en meer van dat soort geneugten. Een auto als deze past naadloos in dat plaatje.
Met z’n kracht, snelheid en voorkomen dreigt de Aventador de Veyron van de troon te stoten. De 12C en 458 Spider zijn minder duur en bieden meer rijplezier, maar de Aventador Roadster maakt gehakt van ze door in elk opzicht optimaal genot te geven.
Lamborghini Aventador Roadster
16/20
Cijfers
0-100 km/u: 3,0 s
Top: 350 km/u
Verbruik: 16,0 l/100 km
Motor: 6.498 cc, V12 benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 700 pk
Koppel: 690 Nm
Gewicht: 1.625 kg
CO2: 370 g/km
Prijs
Prijs NL: € 462.200
Prijs BE: € 363.000
Vonnis
Deze open Aventador is de beste Lambo-V12 die we kennen. Dit is het perfecte verjaardagscadeau van het vijftigjarige Lamborghini
Reacties