
Acht varianten, tien one-offs en in totaal maar liefst 11.465 exemplaren – maar nu is het klaar. De laatste Lamborghini Aventador is van de productielijn gerold. Kijk en huil met ons mee terwijl die laatste Aventador, een Ultimae Roadster, in elkaar wordt geschroefd. Het is tevens de laatste Lambo met een pure, atmosferische V12-motor.
Het moest ook zo zijn dat de laatste Lamborghini Aventador dit model is en deze kleur heeft: de vertaling van wat de Aventador is geweest. Hij was toen hij bekend werd gemaakt in 2011 een echte gamechanger, net als de Miura en Countach dat in hun tijd waren. Zo was de Aventador de eerste productieauto in zijn soort waarbij de monocoque bestond uit één stuk koolstofvezel. Een jaar na de introductie van de Aventador kwam de eerste Aventador Roadster.
Einde van een tijdperk
Het basisrecept voor de Aventador is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Men neemt een V12-motor en bouwt daar omheen de meest extravagante body die je je kunt voorstellen. Daarmee werd hij een echte posterauto, precies zoals een Lambo hoort te zijn. Elf jaar later heeft hij daar nog niets aan ingeboet, zoals je ziet op de foto’s van dit laatste exemplaar.
De laatste Lamborghini Aventador heeft dus meteen de laatste 6,5-liter V12-motor, met een vermogen van 780 pk en 720 Nm koppel. Binnen 2,9 seconden zit je aan de 100 km/u, binnen 8,9 seconden aan 200 km/u waarna je hem kunt doortrekken tot 355 km/u. De laatste Lamborghini Aventador is al vergeven aan een gelukkige eigenaar in Zwitserland, maar wat zullen we hem missen.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Binnenkort kun je heel betaalbaar op vakantie binnen Europa zonder auto of vliegtuig

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk
