
Acht varianten, tien one-offs en in totaal maar liefst 11.465 exemplaren – maar nu is het klaar. De laatste Lamborghini Aventador is van de productielijn gerold. Kijk en huil met ons mee terwijl die laatste Aventador, een Ultimae Roadster, in elkaar wordt geschroefd. Het is tevens de laatste Lambo met een pure, atmosferische V12-motor.
Het moest ook zo zijn dat de laatste Lamborghini Aventador dit model is en deze kleur heeft: de vertaling van wat de Aventador is geweest. Hij was toen hij bekend werd gemaakt in 2011 een echte gamechanger, net als de Miura en Countach dat in hun tijd waren. Zo was de Aventador de eerste productieauto in zijn soort waarbij de monocoque bestond uit één stuk koolstofvezel. Een jaar na de introductie van de Aventador kwam de eerste Aventador Roadster.
Einde van een tijdperk
Het basisrecept voor de Aventador is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Men neemt een V12-motor en bouwt daar omheen de meest extravagante body die je je kunt voorstellen. Daarmee werd hij een echte posterauto, precies zoals een Lambo hoort te zijn. Elf jaar later heeft hij daar nog niets aan ingeboet, zoals je ziet op de foto’s van dit laatste exemplaar.
De laatste Lamborghini Aventador heeft dus meteen de laatste 6,5-liter V12-motor, met een vermogen van 780 pk en 720 Nm koppel. Binnen 2,9 seconden zit je aan de 100 km/u, binnen 8,9 seconden aan 200 km/u waarna je hem kunt doortrekken tot 355 km/u. De laatste Lamborghini Aventador is al vergeven aan een gelukkige eigenaar in Zwitserland, maar wat zullen we hem missen.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Je kunt het kentekenbewijs van je auto nu al digitaal op je telefoon hebben – zo werkt het

Deze nieuwe wetswijziging lijkt heel goed nieuws voor campers, maar er is een addertje

Onderzoekers vinden manier om autobanden veel sterker te maken, maar gaan het expres niet doen

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota
