
Acht varianten, tien one-offs en in totaal maar liefst 11.465 exemplaren – maar nu is het klaar. De laatste Lamborghini Aventador is van de productielijn gerold. Kijk en huil met ons mee terwijl die laatste Aventador, een Ultimae Roadster, in elkaar wordt geschroefd. Het is tevens de laatste Lambo met een pure, atmosferische V12-motor.
Het moest ook zo zijn dat de laatste Lamborghini Aventador dit model is en deze kleur heeft: de vertaling van wat de Aventador is geweest. Hij was toen hij bekend werd gemaakt in 2011 een echte gamechanger, net als de Miura en Countach dat in hun tijd waren. Zo was de Aventador de eerste productieauto in zijn soort waarbij de monocoque bestond uit één stuk koolstofvezel. Een jaar na de introductie van de Aventador kwam de eerste Aventador Roadster.
Einde van een tijdperk
Het basisrecept voor de Aventador is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Men neemt een V12-motor en bouwt daar omheen de meest extravagante body die je je kunt voorstellen. Daarmee werd hij een echte posterauto, precies zoals een Lambo hoort te zijn. Elf jaar later heeft hij daar nog niets aan ingeboet, zoals je ziet op de foto’s van dit laatste exemplaar.
De laatste Lamborghini Aventador heeft dus meteen de laatste 6,5-liter V12-motor, met een vermogen van 780 pk en 720 Nm koppel. Binnen 2,9 seconden zit je aan de 100 km/u, binnen 8,9 seconden aan 200 km/u waarna je hem kunt doortrekken tot 355 km/u. De laatste Lamborghini Aventador is al vergeven aan een gelukkige eigenaar in Zwitserland, maar wat zullen we hem missen.
Meer van TopGear


Wanbetaler probeert huur-Lambo te verstoppen in Amsterdamse garage (maar vergeet iets belangrijks)

Lamborghini-baas: ‘Hybride Lamborghini Revuelto maakt beter geluid dan de laatste SVJ’

Novitec geeft de Lamborghini Aventador Ultimae een upgrade met dikke Vossen-velgen

Deze Riva-boot heeft twee (!) Lamborghini V12-motoren aan boord

Lamborghini gepakt met 156 km/u te hard, komt weg met slechts bekeuring door personeelstekort

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Aankomende vrijdag sta je in de file, maar dat is niet de schuld van werkzaamheden of vakantieverkeer

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto
