Acht varianten, tien one-offs en in totaal maar liefst 11.465 exemplaren – maar nu is het klaar. De laatste Lamborghini Aventador is van de productielijn gerold. Kijk en huil met ons mee terwijl die laatste Aventador, een Ultimae Roadster, in elkaar wordt geschroefd. Het is tevens de laatste Lambo met een pure, atmosferische V12-motor.
Het moest ook zo zijn dat de laatste Lamborghini Aventador dit model is en deze kleur heeft: de vertaling van wat de Aventador is geweest. Hij was toen hij bekend werd gemaakt in 2011 een echte gamechanger, net als de Miura en Countach dat in hun tijd waren. Zo was de Aventador de eerste productieauto in zijn soort waarbij de monocoque bestond uit één stuk koolstofvezel. Een jaar na de introductie van de Aventador kwam de eerste Aventador Roadster.
Einde van een tijdperk
Het basisrecept voor de Aventador is eigenlijk altijd hetzelfde gebleven. Men neemt een V12-motor en bouwt daar omheen de meest extravagante body die je je kunt voorstellen. Daarmee werd hij een echte posterauto, precies zoals een Lambo hoort te zijn. Elf jaar later heeft hij daar nog niets aan ingeboet, zoals je ziet op de foto’s van dit laatste exemplaar.
De laatste Lamborghini Aventador heeft dus meteen de laatste 6,5-liter V12-motor, met een vermogen van 780 pk en 720 Nm koppel. Binnen 2,9 seconden zit je aan de 100 km/u, binnen 8,9 seconden aan 200 km/u waarna je hem kunt doortrekken tot 355 km/u. De laatste Lamborghini Aventador is al vergeven aan een gelukkige eigenaar in Zwitserland, maar wat zullen we hem missen.
Reacties