Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Is dit de meest begeerlijke Lambo ooit?

Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi
Lamborghini Miura Millechiodi

Dit is, zoals je ziet, geen normale Miura. Voor zover er zoiets bestaat. Nee, dit is de Lamborghini Miura Millechiodi. Hij is net wat puntiger, zichtbaar kwader en een stuk zeldzamer dan de P400 S uit 1968 waarop hij is gebaseerd. Hij heeft een uniek verhaal, en jazeker: hij is te koop.

De historie

In 1971 wilde zakenman en Lamborghini-fijnproever Walter Ronchi zijn Miura laten aanpassen. Meer pk’s en een wildere carrosserie, dat moest het worden. Het idee was om de auto te laten lijken op de one-off Miura Jota die Ronchi eerder bezat (en die bij een ongeluk werd vernietigd). Hij riep de hulp in van een Milanese Lambo-dealer, oud-coureur Franco Galli en twee fabrieksmedewerkers uit Sant’Agata. Er werd ruim 4,5 miljoen lire in het project gestoken.

Het resultaat is deze Lamborghini Miura Millechiodi, wat ‘duizend spijkers’ betekent. Dit is een verwijzing naar de gepopnagelde carrosserieën van de SVJ’s en de Jota. Zijn scherpe uiterlijk, met onder meer de nodige uitbouw, een brede voorspoiler en koplampen achter plexiglas, kreeg de kleur British Racing Green. Als Instagram destijds had bestaan, had iedereen er duckface-selfies mee willen maken.

De restauratie van de Lamborghini Miura Millechiodi

De auto wisselde talloze keren van eigenaar, tot hij in 2001 bij een Zwitserse verzamelaar belandde. Hij was toen niet meer geheel in originele staat. In 2015 kocht de huidige eigenaar de Millechiodi en liet hem naar Modena verschepen voor een volledige restauratie. Onder de vakmensen in kwestie was ook Galli, die aan het oorspronkelijke project werkte. De V12 werd vergroot tot 4.100 cc, kreeg grotere zuigers en kleppen, meer radicale nokkenassen en een Jota-waardige uitlaat.

De opknapklus kostte bijna 300.000 euro, maar daar staat tegenover dat de legendarische testrijder Valentino Balboni persoonlijk zijn goedkeuring gaf aan de Millechiodi. ‘De acceleratie, de respons, de intense sensaties. Hij is gestoord, een extreme Miura’, zei Balboni. ‘De restauratie is uitmuntend uitgevoerd. Als hij nog eens getest moet worden, ben ik beschikbaar.’

De Lamborghini Miura Millechiodi wordt verkocht door Kidston SA in Genève, maar de prijs is niet vrijgegeven. En wij zijn te arm om hem te horen te krijgen. Een gok: deze Miura kost heel, heel veel geld. Dus als jij heel, heel veel geld hebt: je weet wat je moet doen.

Reacties
  1. trixie zegt op 23 augustus 2019 om 13:08:

    een verbouwing van ruim 4,5 miljoen lire klinkt als heel veel, maar dat is maar net €2300. lijkt mij een heel verstandige investering geweest te zijn.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws