
De Lamborghini Miura SV die je op dit moment verleidelijk zit aan te kijken, is van FIA-opperchef Jean Todt. De rode schoonheid is volledig gerestaureerd tot zijn voormalige glorie. Neem je tijd – kwijlen mag.
Even je geheugen opfrissen
De Lamborghini Miura is een zeldzame auto; er zijn in zes jaar tijd slechts 761 stuks geproduceerd. De Lamborghini Miura SV is nog zeldzamer, want van de SuperVeloce verlieten slechts 150 exemplaren de fabriek. Lambo’s restauratieafdeling Polo Storico sleutelde in dertien maanden tijd deze auto uit en weer in elkaar.
De Miura is een revolutie geweest voor de auto-industrie en met name voor de supercars. De Miura was één van de eerste auto’s die een middenmotor had. In die tijd had bijna elke auto (die een degelijke snelheid had), een motor voorin. Ferrari was er ook mee bezig maar liep vertraging op – Lamborghini versloeg ze met de lancering.
Eerlijk is eerlijk: de Ford GT en De Tomaso Vallelunga hadden al eerder een middenmotor en de volledige eer komt de Matra Djet toe, die alle drie de auto’s versloeg voor de titel van ‘eerste auto met middenmotor’.
Het ontwerp van de Lamborghini Miura
Leuk feitje: de Miuara is ontworpen buiten werktijd door een paar jonge gasten bij Lamborghini, met achternamen zoals Dallara, Wallace, Stanzani en Gandini. Wist je dat de eerste ontwerp ideeën voor de Miura bestonden uit een glazen motorkap achter en voorin een bank voor drie personen? Als je dat wist, is het tijd om even naar buiten te gaan voor wat zonlicht.
De Super Veloce verschilt op een paar manieren van de normale Miura. Zo zijn de ‘wimpers’ bij de koplamp verdwenen en werden de wielkasten verbreed door de grotere banden van Pirelli. De transmissie kreeg zijn eigen olie en hoefde het goedje niet meer te delen met de motor (wie dat ooit bedacht heeft..).
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

De mooiste Alfa Romeo keert terug, zelfs met een handbak (en geen elektromotoren)

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
