De Lamborghini Miura SV die je op dit moment verleidelijk zit aan te kijken, is van FIA-opperchef Jean Todt. De rode schoonheid is volledig gerestaureerd tot zijn voormalige glorie. Neem je tijd – kwijlen mag.

Even je geheugen opfrissen

De Lamborghini Miura is een zeldzame auto; er zijn in zes jaar tijd slechts 761 stuks geproduceerd. De Lamborghini Miura SV is nog zeldzamer, want van de SuperVeloce verlieten slechts 150 exemplaren de fabriek. Lambo’s restauratieafdeling Polo Storico sleutelde in dertien maanden tijd deze auto uit en weer in elkaar.

De Miura is een revolutie geweest voor de auto-industrie en met name voor de supercars. De Miura was één van de eerste auto’s die een middenmotor had. In die tijd had bijna elke auto (die een degelijke snelheid had), een motor voorin. Ferrari was er ook mee bezig maar liep vertraging op – Lamborghini versloeg ze met de lancering.

Eerlijk is eerlijk: de Ford GT en De Tomaso Vallelunga hadden al eerder een middenmotor en de volledige eer komt de Matra Djet toe, die alle drie de auto’s versloeg voor de titel van ‘eerste auto met middenmotor’.

Het ontwerp van de Lamborghini Miura

Leuk feitje: de Miuara is ontworpen buiten werktijd door een paar jonge gasten bij Lamborghini, met achternamen zoals Dallara, Wallace, Stanzani en Gandini. Wist je dat de eerste ontwerp ideeën voor de Miura bestonden uit een glazen motorkap achter en voorin een bank voor drie personen? Als je dat wist, is het tijd om even naar buiten te gaan voor wat zonlicht.

De Super Veloce verschilt op een paar manieren van de normale Miura. Zo zijn de ‘wimpers’ bij de koplamp verdwenen en werden de wielkasten verbreed door de grotere banden van Pirelli. De transmissie kreeg zijn eigen olie en hoefde het goedje niet meer te delen met de motor (wie dat ooit bedacht heeft..).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)