
De Lamborghini Miura SV die je op dit moment verleidelijk zit aan te kijken, is van FIA-opperchef Jean Todt. De rode schoonheid is volledig gerestaureerd tot zijn voormalige glorie. Neem je tijd – kwijlen mag.
Even je geheugen opfrissen
De Lamborghini Miura is een zeldzame auto; er zijn in zes jaar tijd slechts 761 stuks geproduceerd. De Lamborghini Miura SV is nog zeldzamer, want van de SuperVeloce verlieten slechts 150 exemplaren de fabriek. Lambo’s restauratieafdeling Polo Storico sleutelde in dertien maanden tijd deze auto uit en weer in elkaar.
De Miura is een revolutie geweest voor de auto-industrie en met name voor de supercars. De Miura was één van de eerste auto’s die een middenmotor had. In die tijd had bijna elke auto (die een degelijke snelheid had), een motor voorin. Ferrari was er ook mee bezig maar liep vertraging op – Lamborghini versloeg ze met de lancering.
Eerlijk is eerlijk: de Ford GT en De Tomaso Vallelunga hadden al eerder een middenmotor en de volledige eer komt de Matra Djet toe, die alle drie de auto’s versloeg voor de titel van ‘eerste auto met middenmotor’.
Het ontwerp van de Lamborghini Miura
Leuk feitje: de Miuara is ontworpen buiten werktijd door een paar jonge gasten bij Lamborghini, met achternamen zoals Dallara, Wallace, Stanzani en Gandini. Wist je dat de eerste ontwerp ideeën voor de Miura bestonden uit een glazen motorkap achter en voorin een bank voor drie personen? Als je dat wist, is het tijd om even naar buiten te gaan voor wat zonlicht.
De Super Veloce verschilt op een paar manieren van de normale Miura. Zo zijn de ‘wimpers’ bij de koplamp verdwenen en werden de wielkasten verbreed door de grotere banden van Pirelli. De transmissie kreeg zijn eigen olie en hoefde het goedje niet meer te delen met de motor (wie dat ooit bedacht heeft..).
Meer van TopGear


De laatste Lamborghini Aventador is een hommage aan een Miura die er nooit kwam

Lamborghini Miura, de eerste supercar van Lambo

Originele Lamborghini Miura S zoekt een nieuw baasje

Lamborghini Miura Millechiodi kan van jou zijn

Londen Concours: tien bijzondere auto’s

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is
