Ontmoet de Lamborghini Siån, een gelimiteerde evolutie in de bloedlijn van de Lamborghini-V12. Het is ook de snelste en krachtigste auto die ooit Sant’Agata Bolognese verliet. Het is officieel: Lamborghini is vanaf heden geëlektrificeerd. Maar het merk gaat niet voor een normale batterij: ze kiezen de supercondensator-route.
In Bolognees dialect betekent Siån zoiets als bliksemschicht. Je spreekt het uit als ‘Shh-ahnn’, om het dat beetje extra onduidelijk te maken. Het voordeel van een supercondensator is dat ze 100 keer meer energie kunnen opslaan in vergelijking met een normale batterij. Ook kunnen ze sneller laden en ontladen. De elektromotor zit in de versnellingsbak.
Specificaties Lamborghini Siån
De supercondensator in de Lamborghini Siån is drie keer krachtiger dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
Regeneratieve remmen laden de condensatoren weer op – en er is maar één goede rembeurt nodig om alle power te herstellen. De elektromotor helpt tot 130 km/u met accelereren en het vult het vermogensgat tijdens het schakelen. En het geluid? We hebben het hier over de V12 van Lamborghini – dat zit wel goed.
Het design is wilder dan ooit en laat alle kritische tongen zwijgen die zeiden dat Lambo saai aan het worden was. De Gandini-lijn van de Countach is aanwezig, en er zijn nog meer subtiele referenties, meer Y-vormen dan je kunt tellen en een hoop elementen van de Terzo Millennio.
Voor het eerst monteert Lamborghini een rechtopstaand scherm in het dashboard, in het verlengde van de middenconsole. Dat vinden mensen leuk, kijk maar eens op Tesla-fora. Het stuur is weer verrassend leeg gelaten, voor minder afleiding.
Slechts 63 Lamborghini Siåns verlaten de fabriek en ze zijn allemaal uitverkocht. Hoeveel er betaald werd voor de gelimiteerde supercar is niet bekend, dat zal ongetwijfeld later een keertje uitlekken. En maak je borst maar nat, want dit is slechts het eerste hoofdstuk in Lamborghini’s nieuwe hybrideverhaal.
Edmond heeft op 4 september 2019 geschreven:
Ben benieuwd of de CO2 uitstoot lager is.