
Ontmoet de Lamborghini Siån, een gelimiteerde evolutie in de bloedlijn van de Lamborghini-V12. Het is ook de snelste en krachtigste auto die ooit Sant’Agata Bolognese verliet. Het is officieel: Lamborghini is vanaf heden geëlektrificeerd. Maar het merk gaat niet voor een normale batterij: ze kiezen de supercondensator-route.
In Bolognees dialect betekent Siån zoiets als bliksemschicht. Je spreekt het uit als ‘Shh-ahnn’, om het dat beetje extra onduidelijk te maken. Het voordeel van een supercondensator is dat ze 100 keer meer energie kunnen opslaan in vergelijking met een normale batterij. Ook kunnen ze sneller laden en ontladen. De elektromotor zit in de versnellingsbak.
Specificaties Lamborghini Siån
De supercondensator in de Lamborghini Siån is drie keer krachtiger dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
Regeneratieve remmen laden de condensatoren weer op – en er is maar één goede rembeurt nodig om alle power te herstellen. De elektromotor helpt tot 130 km/u met accelereren en het vult het vermogensgat tijdens het schakelen. En het geluid? We hebben het hier over de V12 van Lamborghini – dat zit wel goed.
Het design is wilder dan ooit en laat alle kritische tongen zwijgen die zeiden dat Lambo saai aan het worden was. De Gandini-lijn van de Countach is aanwezig, en er zijn nog meer subtiele referenties, meer Y-vormen dan je kunt tellen en een hoop elementen van de Terzo Millennio.
Voor het eerst monteert Lamborghini een rechtopstaand scherm in het dashboard, in het verlengde van de middenconsole. Dat vinden mensen leuk, kijk maar eens op Tesla-fora. Het stuur is weer verrassend leeg gelaten, voor minder afleiding.
Slechts 63 Lamborghini Siåns verlaten de fabriek en ze zijn allemaal uitverkocht. Hoeveel er betaald werd voor de gelimiteerde supercar is niet bekend, dat zal ongetwijfeld later een keertje uitlekken. En maak je borst maar nat, want dit is slechts het eerste hoofdstuk in Lamborghini’s nieuwe hybrideverhaal.
Meer van TopGear


Lamborghini Sián

Lego Sián op ware grootte is indrukwekkend

Eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken

Review: Lego Lamborghini Sian

Lego Lamborghini Sian wil je vakantiegeld

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Ben benieuwd of de CO2 uitstoot lager is.