
Ontmoet de Lamborghini Siån, een gelimiteerde evolutie in de bloedlijn van de Lamborghini-V12. Het is ook de snelste en krachtigste auto die ooit Sant’Agata Bolognese verliet. Het is officieel: Lamborghini is vanaf heden geëlektrificeerd. Maar het merk gaat niet voor een normale batterij: ze kiezen de supercondensator-route.
In Bolognees dialect betekent Siån zoiets als bliksemschicht. Je spreekt het uit als ‘Shh-ahnn’, om het dat beetje extra onduidelijk te maken. Het voordeel van een supercondensator is dat ze 100 keer meer energie kunnen opslaan in vergelijking met een normale batterij. Ook kunnen ze sneller laden en ontladen. De elektromotor zit in de versnellingsbak.
Specificaties Lamborghini Siån
De supercondensator in de Lamborghini Siån is drie keer krachtiger dan een batterij van hetzelfde gewicht. Een elektromotor van 48 volt voegt 33 pk toe aan de 6,5-liter V12 die al 785 pk produceert. Het totale vermogen is daarmee 818 pk. De 0-100-tijd is 2,8 seconden en de top is 350 km/u.
Regeneratieve remmen laden de condensatoren weer op – en er is maar één goede rembeurt nodig om alle power te herstellen. De elektromotor helpt tot 130 km/u met accelereren en het vult het vermogensgat tijdens het schakelen. En het geluid? We hebben het hier over de V12 van Lamborghini – dat zit wel goed.
Het design is wilder dan ooit en laat alle kritische tongen zwijgen die zeiden dat Lambo saai aan het worden was. De Gandini-lijn van de Countach is aanwezig, en er zijn nog meer subtiele referenties, meer Y-vormen dan je kunt tellen en een hoop elementen van de Terzo Millennio.
Voor het eerst monteert Lamborghini een rechtopstaand scherm in het dashboard, in het verlengde van de middenconsole. Dat vinden mensen leuk, kijk maar eens op Tesla-fora. Het stuur is weer verrassend leeg gelaten, voor minder afleiding.
Slechts 63 Lamborghini Siåns verlaten de fabriek en ze zijn allemaal uitverkocht. Hoeveel er betaald werd voor de gelimiteerde supercar is niet bekend, dat zal ongetwijfeld later een keertje uitlekken. En maak je borst maar nat, want dit is slechts het eerste hoofdstuk in Lamborghini’s nieuwe hybrideverhaal.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lamborghini Sián

Lego Sián op ware grootte is indrukwekkend

Eerste Lamborghini Sian op Nederlands kenteken

Review: Lego Lamborghini Sian

Lego Lamborghini Sian wil je vakantiegeld

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Ben benieuwd of de CO2 uitstoot lager is.