De Lancia Delta Futurista. Het geesteskind van coureur Eugenio Amos. Op papier spreken we hier over perfectie – een modernere, snellere en (meer) betrouwbare Delta. Maar toch kunnen we niet mega-hebberig worden van deze Lancia Delta Futurista.

Misschien ligt het aan de koplampen. Misschien ligt het aan de donkere foto’s. Of misschien ligt het aan het feit dat koolstofvezel inmiddels out-played is, met dank aan elke willekeurige tuner. Jammer, want als we één auto mochten aanwijzen die een Singer-achtige restomod moest ondergaan, was het wel de legendarische Delta.

Vertel eens wat meer over de Lancia Delta Futurista

Een kwestie van smaak, ook. Eerlijk is eerlijk: klagen zullen we ook niet als je ‘m op de oprit parkeert. Met name omdat dit waarschijnlijk de enige Delta is die er op eigen kracht ook weer af kan rijden. Kunnen rijden is altijd een fijne eigenschap van een auto, en niet bepaald een waar de originele Delta integrale direct om bekend stond. Integendeel: diens onbetrouwbaarheid grenst aan het legendarische.

De Lancia Delta Futurista kost ongeveer 300.000 euro en slechts 20 exemplaren zullen in leven geroepen worden. De viercilinder produceert om en nabij de 330 pk, de hele auto weegt slechts 1.250 kilo. Je krijgt zoals eerder gezegd al veel koolstofvezel, een lading moderne toevoegingen, wellicht de meest comfortabel ogende achterbank ooit en een raket-knop in het interieur.

De subtiele moderne toevoegingen verstoren de overheerlijke jaren tachtig-sfeer in het interieur niet. En gezien het exterieur met een paar kleine ingrepen iets periodiek-correcter (koolstofvezel overspuiten, velgen maatje kleiner) te krijgen is, zijn we om; graag parkeren we ‘m naast de Alfaholics GTA-R en de Singer DLS

Reacties

  • Adriaan heeft op 9 september 2018 geschreven:

    Welke stagiair heeft dit verhaal verzonnen?
    Wat een baggerstuk zeg…
    Verder is de auto prachtig!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear