Het heeft er een tijd op geleken dat Fiat het klassieke merk Lancia langzaam aan een beetje liet doodbloeden. De grote Thesis deed het, geheel in de traditie van grote Mediterrane zakenauto’s, nooit echt goed en de rest van het gamma bestond uit vrij marginaal aangepaste Fiat-modellen. Maar, goed nieuws: het gaat beter met Fiat en dus komt Lancia weer helemaal terug. Eerste wapenfeit: in maart, tijdens de Autosalon van Genève, lanceert Lancia de nieuwe Delta. In september 2006 lieten Lancia al een prototype voor deze auto zien, Delta HPE concept. En gelukkig zijn de verschillen met een lampje te zoeken.

De auto zal, zoals het een echte Lancia betaamt, een luxepositie innemen. Lancia is immers een beetje voor Fiat wat Audi is voor Volkswagen: zelfde basis, maar een veel exclusievere, duurdere uitstraling. ‘Premium’, zoals automarketingblabla-jongens dat zo graag voor zich uitwauwelen. Het technische uitgangspunt van de nieuwe Delta is dan ook ‘gewoon’ de Fiat Bravo, maar de invulling is compleet anders. De nadruk ligt veel meer op luxe, klasse en fraaie materialen, zoals alcantara; dat zalige leerachtige spul waar Lancia zo ongeveer patent op leek te hebben. En dat mag allemaal dus ook best wat meer kosten, al doet Lancia over dat laatste aspect natuurlijk nog geen enkele mededeling.

Het Delta-ontwerp is gemaakt in Turijn door Lancia’s eigen Centro Stile. Hij is in niets te vergelijken met de vorige Delta’s. Die waren een stuk kleiner en vooral stukken sportiever. Roemrucht waren de vierwielaangedreven Integrales, die maar liefst zes wereldrally-kampioenschappen op hun naam schreven. Dat zien we met de nieuwe niet zo snel gebeuren, al is het alleen al omdat hij een forse klap groter is geworden. Hij moet dan ook niet alleen de Delta opvolgen, maar ook de alweer bijna drie jaar uit productie zijnde Lybra.
Over niet al te lange tijd kunnen we de eerste rij-indrukken met de nieuwe Delta gaan opdoen; in het najaar verwachten we hem bij de dealer.

Reacties