
Een simpele auto, deze DBS Superleggera. Misschien wat vreemd om te zeggen van een wulpse Aston Martin die zo’n 255.000 euro kost (in Engeland dan…) en één en al leer en luxe is. Dat vraagt dus om enige uitleg. Het is duidelijk waar hij voor staat: het is een super-GT, een auto die bedoeld is om kilometers te maken en je daarbij een vorstelijk gevoel te geven.
Hij doet alles moeiteloos, maar ondertussen laat hij je voelen wat hij allemaal in zijn mars heeft. Dat kan hij alleen maar doen als al z’n onderdelen één kant op wijzen. En hem heel hard die kant op stuwen. Wat heel zeker voor de motor geldt. Vergeet die 725 pk – waar het om gaat, is dat koppel van 900 Nm.
Dat is ruim 135 Nm meer dan een BMW M5, en het is bepalend voor hoe de DBS zich gedraagt. De vierde versnelling de belangrijkste, je hoeft alleen maar de hoek van je voet af en toe wat te veranderen – een klein beetje betekent hier héél veel. Dit heeft nog maar weinig met simpel accelereren te maken. Van 0 tot 100 km/u? Een DBS-bezitter zou zich nooit met zoiets triviaals bezighouden. Maar van 80 naar 160 km/u in 4,2 seconden? Kijk, dat gaat ergens over.
De Lange-afstandsraket van het Jaar 2018 kreeg een andere transmissie
Aston kon de 5,2-liter twin-turbo V12-motor van de DB11 in de DBS de vrije teugels geven omdat er een heel andere versnellingsbak wordt toegepast. Wel een ZF met acht versnellingen, maar een uitvoering die meer koppel aankan en daarvoor onder meer fysiek andere tandwielen meebrengt. Het grotere gewicht van de versnellingsbak wordt ruim gecompenseerd door slimme afslanking.
Neem het plaatwerk van koolstofvezel dat ervoor zorgt dat de DBS 72 kilo lichter is dan zijn zusje. Je denkt vast nog steeds dat ze van hetzelfde laken een pak zijn, maar zijn mission statement spreekt klare taal, en omdat hij in alles zo uitermate beheerst is, is hij een veel samenhangender machine.
Één doelstelling
Je zou kunnen zeggen dat hij het moeilijke werk moeiteloos laat lijken. Het is een beetje als Mo Farah zien rennen: door zijn snelheid weet je dat er veel kracht in het spel is, maar het lijkt allemaal zo makkelijk te gaan. Dat is de DBS uit en te na: alles is ontworpen vanuit maar één doelstelling, en dus lijkt het een heel simpele auto.
De grootste geesten pleiten voor eenvoud. ‘Eenvoud is de ultieme verfijning’, zei Leonardo da Vinci. En Sir Isaac Newton stelde: ‘De natuur houdt van simpel. En de natuur is niet dom.’ De kunst en de wetenschap zijn het helemaal met elkaar eens. Wie zijn wij om tegen zoveel intellectueel geweld in te gaan? Een simpele auto met een duidelijk doel, weergaloos uitgevoerd; dat verdient een prijs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is de Aston Martin DBS 770 Ultimate de laatste V12 van Aston Martin?

De Aston Martin DBS 770 Ultimate is ‘de krachtigste productie-Aston ooit’

Aston Martin DBS 770 Ultimate luidt pensioen van de DBS in (met een V12)

Jullie droomauto is een Aston Martin RS 6 plug-in hybride

Aston Martin DBS van Max Verstappen kan van jou zijn

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

TopGear Auto van het Jaar 2018: Ford Fiesta ST

TopGear Awards – De beste auto’s van 2018

Begerenswaardig Object van het Jaar 2018: Singer DLS

Elektrische auto van het Jaar 2018: Jaguar I-Pace

Lichtgewicht van het Jaar 2018: Ariel Atom 4

Verstandige SUV van het Jaar 2018: Volvo XC40

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
