Tesla heeft er niets aan om scheetkussen-software te programmeren of om een Model X te laten dansen op André Hazes. En toch haalt het merk van Musk dit soort grapjes uit. We hadden dit lijstje dan ook driedubbel kunnen vullen met gimmicks in auto’s van Tesla, maar wat is daar de lol van? Bovendien zijn die vaak softwarematig – en deze geintjes zijn allemaal gemotoriseerd.
Hopelijk vind je hieronder wat gimmicks in auto’s die je nog niet bent tegengekomen. Ook voor deze snufjes geldt: het automerk, de auto of de bestuurder wordt niet beter van de gadget, het foefje of het grapje, maar leuk zijn de gimmicks in deze auto’s wel. En nu maar hopen dat het over tien jaar bij de vijfde eigenaar niet stuk is.
Bentley: roterend Toblerone-scherm
Kost bijna 6k extra: het Rotating Display, een soort enorme Toblerone met hout aan één kant, drie klokken aan de andere en een touchscreen aan de laatste. Bevat 40 bewegende delen en heeft een tolerantie van minder dan 0,5 millimeter. 70 procent van de klanten bestelt het.
Aston Martin DB12: spiegels
Inklappende spiegels zijn niet bijzonder. Maar de manier waarop die van de Aston Martin DB12 een pirouette op hun steeltjes maken, is een nodeloos balletachtig stukje theater. En vergeet niet: het zijn waarschijnlijk Mercedes-motortjes, dus het zou zomaar kunnen dat ze het volgend jaar nog doen.
Genesis GV60: ‘pookknop’
Hoe weet je dat je stille Koreaanse EV ‘aan’ staat? Nou, doordat het kwal/discobalding in de middenconsole van je Genesis GV60 180 graden draait om de PRND-mogelijkheden te laten zien. Volkomen nutteloos, maar als je moet wedijveren met de karaoke en scheetgrappen van Tesla, heb je wat fantasie nodig.
McLaren 720S: instrumentenpaneel
McLaren liet zien dat het gevoel voor humor had toen het de McLaren 720S uitrustte met een instrumentenpaneel dat, als je de Track-modus activeerde, zich omdraaide om slechts een slank displaytje met je toerental en snelheid te tonen. Helaas werd de grap weer geschrapt bij de opvolger, de McLaren 750S.
Jaguar XF: ventilatieopeningen
Jaguar liet alle ventilatieopeningen in het dashboard van de Jaguar XF theatraal tevoorschijn draaien als je het contact inschakelde. Bij de tweede generatie waren het alleen nog de buitenste openingen. En na diens facelift had de XF gewoon een saai stel vaste ventilatieroosters. Boe.
Zenvo Aurora: snelheidsmeter
De Deense 6,6-liter quad-turbo V12-hypercar schijnt 450 km/u te kunnen rijden. Dat zul jij niet zien, omdat je het te druk hebt met spelen met de omdraaiende snelheidsmeter. Op de achterkant bevindt zich het display van het Apple CarPlay-compatibele infotainment. Handig.
Ferrari Purosangue: aircobediening
Natuurlijk waren puristen bezorgd over het hele vooruitzicht van een SUV met een steigerend paard, maar hé: hij heeft wel een ventilatieknop die omhoog komt als je hem aanraakt! Compleet en totaal zinloos? Natuurlijk. Maar daar gaat het toch ook om bij dit soort exotica als de Ferrari Purosangue?
Porsche Taycan: laadklep
Standaard levert Porsche de Taycan met een klepje voor de laadopening dat opent als je erop drukt. Maar als je een hekel hebt aan fysieke arbeid, kun je voor slechts 600 euro een klepje bestellen dat in de carrosserie wegzoemt als je over het aanraakgevoelige gedeelte aait.
McLaren Speedtail: camera’s
Woking was zo geobsedeerd door het plan dat hun driezits stroomlijnwonder 400 km/u moest halen dat het de zijspiegels schrapte en camera’s installeerde. Camera’s die, als je in de Velocity-modus zit, in de carrosserie van de McLaren Speedtail verdwijnen om ook dat laatste beetje luchtweerstand om zeep te helpen.
Reacties