
Je zult het misschien hebben meegekregen: de recentste Mercedes-AMG C 63 heeft geen achtcilinder meer onder de motorkap. Een 2,0-liter viercilinder met een joekel van een turbo en een elektromotor hebben samen de V8 vervangen. De nieuwe combinatie levert 680 pk en 1.020 Nm, maar cijfers zeggen natuurlijk niet alles. Manhart probeert het gemis van de achtcilinder een beetje te verzachten. ‘We willen een deel van de ziel van de C 63 terugbrengen’, aldus de tuner.
Dat een viercilinder niet het karakter heeft van de AMG-modellen met V8 is onvermijdelijk. Maar de viercilinder presteert in verhouding goed en dat is iets wat we niet over het hoofd mogen zien. De Mercedes-AMG C 63 van Manhart doet hier nog een schepje bovenop en duwt de Duitse familiesedan naar 725 pk en 1.120 Nm door softwarematige aanpassingen en sportkatalysatoren.
Optisch is er meer veranderd aan de Mercedes-AMG C 63
Onderhuids verandert Manhart dus niet zoveel, maar op visueel gebied is er wel wat meer aan de hand. De C 63 ligt meer op zijn buik door verlagingsveren. De originele velgen zijn wat opgeleukt met rode accenten, maar hier is – net als bij de rest van de auto – genoeg ruimte voor individualisatie. Ook is er een Manhart-stickerpakket beschikbaar en zijn alle blingbling-delen zwart gemaakt. Wat het Manhart CRE-pakket moet gaan kosten, is nog niet bekend. De Nederlandse prijzen van een standaard-C 63 beginnen bij net geen 150.000 euro.
Waarom er niet veel in Duitsland zullen blijven
Manhart is Duits en daar hebben ze te maken met de strenge eisen van de TÜV. Hier komt een probleem voor Duitse klanten om de hoek kijken. Het uitlaatsysteem is namelijk ook aangepakt om de motor meer karakter te geven. De tuner doet dit door sportkatalysatoren te monteren. Dit zorgt voor meer herrie en wat meer uitstoot. Hierdoor krijgt de Manhart Mercedes-AMG C 63 voor nu geen TÜV-goedkeuring, maar bij toekomstige modellen kan dit wel mogelijk zijn, denkt de tuner.
Meer van TopGear


Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

AMG bevestigt: Geen V8 meer in de C-klasse, de viercilinder is ‘progressief’

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter
