
Je zult het misschien hebben meegekregen: de recentste Mercedes-AMG C 63 heeft geen achtcilinder meer onder de motorkap. Een 2,0-liter viercilinder met een joekel van een turbo en een elektromotor hebben samen de V8 vervangen. De nieuwe combinatie levert 680 pk en 1.020 Nm, maar cijfers zeggen natuurlijk niet alles. Manhart probeert het gemis van de achtcilinder een beetje te verzachten. ‘We willen een deel van de ziel van de C 63 terugbrengen’, aldus de tuner.
Dat een viercilinder niet het karakter heeft van de AMG-modellen met V8 is onvermijdelijk. Maar de viercilinder presteert in verhouding goed en dat is iets wat we niet over het hoofd mogen zien. De Mercedes-AMG C 63 van Manhart doet hier nog een schepje bovenop en duwt de Duitse familiesedan naar 725 pk en 1.120 Nm door softwarematige aanpassingen en sportkatalysatoren.
Optisch is er meer veranderd aan de Mercedes-AMG C 63
Onderhuids verandert Manhart dus niet zoveel, maar op visueel gebied is er wel wat meer aan de hand. De C 63 ligt meer op zijn buik door verlagingsveren. De originele velgen zijn wat opgeleukt met rode accenten, maar hier is – net als bij de rest van de auto – genoeg ruimte voor individualisatie. Ook is er een Manhart-stickerpakket beschikbaar en zijn alle blingbling-delen zwart gemaakt. Wat het Manhart CRE-pakket moet gaan kosten, is nog niet bekend. De Nederlandse prijzen van een standaard-C 63 beginnen bij net geen 150.000 euro.
Waarom er niet veel in Duitsland zullen blijven
Manhart is Duits en daar hebben ze te maken met de strenge eisen van de TÜV. Hier komt een probleem voor Duitse klanten om de hoek kijken. Het uitlaatsysteem is namelijk ook aangepakt om de motor meer karakter te geven. De tuner doet dit door sportkatalysatoren te monteren. Dit zorgt voor meer herrie en wat meer uitstoot. Hierdoor krijgt de Manhart Mercedes-AMG C 63 voor nu geen TÜV-goedkeuring, maar bij toekomstige modellen kan dit wel mogelijk zijn, denkt de tuner.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

AMG geeft toe klanten te verliezen door viercilinder, maar vanwege een andere reden dan je denkt

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

Mercedes: ‘V8-liefhebbers stappen over op elektro en gaan ervan houden’

Sloopbedrijf redt illegale Mercedes C 63 AMG van crusher, stuurt hem naar Nederland

AMG bevestigt: Geen V8 meer in de C-klasse, de viercilinder is ‘progressief’

AMG neemt alle twijfel weg: ‘De V8 keert niet terug in de C- en E-klasse’

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

Deze BMW 850i met V8-motor had de eerste M8 moeten worden

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
