‘Een V8 in een BMW 850i? Die heeft toch een V12 onder de kap?’, horen we je denken. Klopt, maar het exemplaar hierboven heeft een kleinere motor gekregen. Zonde om de twaalfcilinder weg te halen, nietwaar? Nou, deze V8 is er niet zomaar een. De achtcilinder komt uit een BMW M5 van de E39-generatie. Tuner Manhart is verantwoordelijk voor de restauratie en de motorwissel van de 850i. Het bedrijf noemt de creatie hierboven de Manhart MH8 5.0 V8.
De originele motor van de eerste 8-serie is een 5,6-liter V12. Deze motor produceerde in zijn jonge jaren 381 pk en 550 Nm. De 850i was geen snelheidsmonster te noemen, totdat je op de Autobahn terechtkwam. Daar was de BMW 850 in zijn tijd de baas. De motor stond bekend om zijn, zoals BMW dat noemt, ‘Laufcultur‘. De motor loopt zo rustig dat je er een muntje op kunt balanceren.
Specificaties van de Manhart MH8 5.0 V8
De oude V12 wordt nu dus ingewisseld voor een moderne motor. De 5,0-liter V8 uit de M5 stuurt een vermogen van 420 pk naar behoorlijk brede achterwielen. De tuner monteert achterbanden die 295 millimeter breed zijn. Die zullen voor aardig wat steenslag zorgen bij bumperklevers. Ook de remmen bleven niet onaangepast. Manhart geeft de 8-serie remklauwen met vier zuigers en grotere remschijven. De hoogtevrees is ook verholpen, want de MH8 staat op Bilstein-schokdempers met H&R-verlagingsveren.
Naast deze leuke upgrades is de Manhart MH8 compleet gerestaureerd. Zo zijn alle onderdelen van de ophanging vernieuwd en opnieuw in de lak gezet. Het interieur van de 2+2 bleef over het algemeen hetzelfde, op een paar leuke alcantara toevoegingen na. De Manhart MH8 5.0 V8 komt in een zeer gelimiteerde oplage van vijf stuks en kost 149.000 euro. Wees er dus vliegensvlug bij als je er eentje wilt hebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties