
‘Een V8 in een BMW 850i? Die heeft toch een V12 onder de kap?’, horen we je denken. Klopt, maar het exemplaar hierboven heeft een kleinere motor gekregen. Zonde om de twaalfcilinder weg te halen, nietwaar? Nou, deze V8 is er niet zomaar een. De achtcilinder komt uit een BMW M5 van de E39-generatie. Tuner Manhart is verantwoordelijk voor de restauratie en de motorwissel van de 850i. Het bedrijf noemt de creatie hierboven de Manhart MH8 5.0 V8.
De originele motor van de eerste 8-serie is een 5,6-liter V12. Deze motor produceerde in zijn jonge jaren 381 pk en 550 Nm. De 850i was geen snelheidsmonster te noemen, totdat je op de Autobahn terechtkwam. Daar was de BMW 850 in zijn tijd de baas. De motor stond bekend om zijn, zoals BMW dat noemt, ‘Laufcultur‘. De motor loopt zo rustig dat je er een muntje op kunt balanceren.
Specificaties van de Manhart MH8 5.0 V8
De oude V12 wordt nu dus ingewisseld voor een moderne motor. De 5,0-liter V8 uit de M5 stuurt een vermogen van 420 pk naar behoorlijk brede achterwielen. De tuner monteert achterbanden die 295 millimeter breed zijn. Die zullen voor aardig wat steenslag zorgen bij bumperklevers. Ook de remmen bleven niet onaangepast. Manhart geeft de 8-serie remklauwen met vier zuigers en grotere remschijven. De hoogtevrees is ook verholpen, want de MH8 staat op Bilstein-schokdempers met H&R-verlagingsveren.
Naast deze leuke upgrades is de Manhart MH8 compleet gerestaureerd. Zo zijn alle onderdelen van de ophanging vernieuwd en opnieuw in de lak gezet. Het interieur van de 2+2 bleef over het algemeen hetzelfde, op een paar leuke alcantara toevoegingen na. De Manhart MH8 5.0 V8 komt in een zeer gelimiteerde oplage van vijf stuks en kost 149.000 euro. Wees er dus vliegensvlug bij als je er eentje wilt hebben.
Meer van TopGear


Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

Hoeveel pk verliest een auto na 500.000+ km?

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen
