
‘Een V8 in een BMW 850i? Die heeft toch een V12 onder de kap?’, horen we je denken. Klopt, maar het exemplaar hierboven heeft een kleinere motor gekregen. Zonde om de twaalfcilinder weg te halen, nietwaar? Nou, deze V8 is er niet zomaar een. De achtcilinder komt uit een BMW M5 van de E39-generatie. Tuner Manhart is verantwoordelijk voor de restauratie en de motorwissel van de 850i. Het bedrijf noemt de creatie hierboven de Manhart MH8 5.0 V8.
De originele motor van de eerste 8-serie is een 5,6-liter V12. Deze motor produceerde in zijn jonge jaren 381 pk en 550 Nm. De 850i was geen snelheidsmonster te noemen, totdat je op de Autobahn terechtkwam. Daar was de BMW 850 in zijn tijd de baas. De motor stond bekend om zijn, zoals BMW dat noemt, ‘Laufcultur‘. De motor loopt zo rustig dat je er een muntje op kunt balanceren.
Specificaties van de Manhart MH8 5.0 V8
De oude V12 wordt nu dus ingewisseld voor een moderne motor. De 5,0-liter V8 uit de M5 stuurt een vermogen van 420 pk naar behoorlijk brede achterwielen. De tuner monteert achterbanden die 295 millimeter breed zijn. Die zullen voor aardig wat steenslag zorgen bij bumperklevers. Ook de remmen bleven niet onaangepast. Manhart geeft de 8-serie remklauwen met vier zuigers en grotere remschijven. De hoogtevrees is ook verholpen, want de MH8 staat op Bilstein-schokdempers met H&R-verlagingsveren.
Naast deze leuke upgrades is de Manhart MH8 compleet gerestaureerd. Zo zijn alle onderdelen van de ophanging vernieuwd en opnieuw in de lak gezet. Het interieur van de 2+2 bleef over het algemeen hetzelfde, op een paar leuke alcantara toevoegingen na. De Manhart MH8 5.0 V8 komt in een zeer gelimiteerde oplage van vijf stuks en kost 149.000 euro. Wees er dus vliegensvlug bij als je er eentje wilt hebben.
Meer van TopGear


Er mag gehuild worden: dit is de laatste Alpina voordat het automerk gaat stoppen

De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

Hoeveel pk verliest een auto na 500.000+ km?

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
