De markt voor extreem luxe busjes is in Nederland niet bepaald groot. Als er al iets opduikt, is het meestal een Mercedes Vito die zo chic is aangekleed dat Mercedes hem ‘V-Klasse’ noemt. Maar eerlijk is eerlijk: wij zien nog steeds gewoon een busje. In Nederland vervoeren we onszelf liever in een E-Klasse of S-Klasse. Zelfs een V-Klasse wordt hier al snel ingezet als taxibusje om groepen op zaterdagavond rond te rijden. Gelukkig brengt Mansory daar nu verandering in met hun visie op de V-klasse.

Zij hebben een paar V-Klasses grondig onder handen genomen. In sommige markten staat een busje namelijk hoger in de pikorde dan een limousine. Dat heeft vooral te maken met de beschikbare ruimte. Daarbij zijn er twee dingen essentieel: zo weinig mogelijk zitplaatsen en zo veel mogelijk luxe. Hoe minder stoelen en hoe meer espressomachines, hoe beter.

Interieur is bij de Mansory V-klasse belangrijker dan het exterieur

We kennen Mansory vooral van hun bijzondere uitvoeringen van supercars, limo’s en SUV’s. Daarbij valt vaak hun liefde voor bizarre interieurs op, al sneeuwt dat meestal onder door alle carbon bodykits en andere visuele gekkigheid. Dit keer is het interieur echter écht het hoogtepunt. Het kan zijn dat je het iets overdadig vindt, maar dit is waar een eredivisievoetballer aan denkt bij het horen van het woord ‘gezinsauto’.

Mansory V-Klasse busje (2025) beige interieur laag

De Duitsers zijn flink tekeer gegaan: een standaard V-Klasse herken je vanbinnen nauwelijks terug. Er zijn twee varianten. Bij het zwarte exemplaar zijn er vier fauteuils in een ‘twee tegen twee’-opstelling. Bij het beige interieur staan alle stoelen dezelfde kant op. Hoogtepuntje: de stoelen hebben ingebouwde speakers, omlijst door – jawel – carbon. Is dat functioneel? Nee. Maar het is een V-klasse Mansory, dus het is vooral een statement.

Ze hebben ook wat aan het exterieur gedaan

Mansory zou Mansory niet zijn als ze alleen het interieur aanpakten. Ook de buitenkant kreeg een flinke make-over. De koplampen zijn nog herkenbaar, maar de rest van de neus is compleet anders. De nieuwe grille doet sterk denken aan een Rolls-Royce en ziet er tegelijkertijd indrukwekkend én heerlijk kitscherig uit. Precies zoals de klanten het graag zien.

Mansory V-Klasse busje (2025) zwart voorkant zijkant rechts voor schuin putdekselvelg

De bumperpartijen zijn voorzien van extra LED-lampen, de sideskirts zijn dik aangezet en de ‘putdeksel’-velgen maken het plaatje af. Over smaak valt niet te twisten, maar opvallen lukt in elk geval prima. En dat is de bedoeling natuurlijk ook bij de V-Klasse van Mansory. Het gaat erom dat mensen zien dat het veel geld heeft gekost. Je kan ook een zilveren Rolex dragen, maar dat is veel te subtiel in een wereld waar een gouden Rolex juist de norm is.

Lees ook: Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Mansory bouwde deze V-Klasse met de Aziatische markt in gedachten, waar extravagantie wél op waarde wordt geschat. De prijs? Ongeveer 300.000 euro, exclusief belastingen. En ja, dan krijg je nog steeds een brave viercilinder diesel onder de motorkap. Met de dikst motor heb je dan 239 pk en 500 Nm. Geen schande, maar in een Mansory mogen wel wat meer paarden aanwezig zijn. Zeker als ie drie ton kost.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *