Zeg maar ciao tegen de nieuwe Maserati Quattroporte – de lichtste, grootste en meest krachtige Maserati ooit.

De Italianen houden de meeste details nog even voor zich, maar we weten in ieder geval dat er een gloednieuwe V8 in deze Panamera-basher ligt, van de hand van zowel Maserati als Ferrari. Hij is krachtiger, maar vooral ook efficiënter dan de uitgaande versie. Het onderstel werd opnieuw ontwikkeld, het gewicht werd teruggedrongen, en de auto werd zo geconstrueerd dat er verschillende aandrijflijnen in passen. Dat belooft wat.

Het ontwerp is volgens de fabrikant ‘het hoogtepunt van Italiaans design’, met verschillende verwijzingen naar klassieke Maserati’s. Typische Quattroporte-kenmerken vinden we terug in de grille, de drie ‘kieuwen’ en de c-stijl; nieuw zijn een scherp gestreken vouw in de flank, deuren zonder raamomlijsting, een extra zijruitje en, tja, eigenlijk de gehele voor- en achterzijde. Wij vinden ‘m weer schitterend.

Over het geheel nieuwe binnenste laat Maser los dat het design ‘mikt op essentie, simpele lijnen, doelmatigheid en een uitgebreide functionaliteit van het instrumentarium’. De huidige Quattroporte bleef op dat gebied nogal achter, dus we kijken ernaar uit om ons onder te dompelen in de huid en het hout van zijn opvolger.

Maserati wil hard groeien de komende jaren – in 2015 willen ze 50.000 auto’s per jaar bouwen – en gaat daarvoor drie nieuwe modellen in twee segmenten op de markt brengen. Deze Quattroporte is de eerste van de nieuwe lichting. Een goed begin? Nee – een geweldig begin.

Reacties