TopGear reed zojuist de fonkelnieuwe Maserati Quattroporte. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Maserati Quattroporte
Uitvoering: 3.8 V8 Twin Turbo
Locatie: Nice
Weersomstandigheden: zonnig, droog

Wat reden we?
De nieuwe Quattroporte van Maserati dus. Het vorige model stamde uit 2003 en was inmiddels wel aan vervanging toe, ook al zijn we nog altijd verliefd op het uiterlijk.

Beviel het?
Jazeker: de vernieuwde V8 uit de schappen van Ferrari levert 530 pk op de achterwielen van deze gezins-Maserati en dat is goed voor een top van 307 km/u. Echt. Daarmee is het de snelste productiesedan op de markt. Een monster is het.

Nog bijzonderheden?
Het geluid. Verslavend. Harder kan een auto met een schijnbaar klassiek-luxe uiterlijk niet klinken. Eigenlijk is het gewoon een heel groot uitgevallen sportwagen waarmee je lachend vier volwassenen met bagage vervoert en waarmee je lachend over bergpassen scheurt. Al lukte het ons niet een lokalo in z’n Audi S3 los te rijden. Baas boven baas, zeg maar.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
In februari 2013 kun je erin rijden als je wilt en je hebt drie basissmaken. De door ons gereden V8 dus, een 3.0 V6 Twin Turbo met 410 pk en dezelfde V6 maar nu met vierwielaandrijving. Wat? Ja, vierwielaandrijving. Dat wilden potentiele klanten zo graag. We zijn uiteraard zeer benieuwd hoe dat rijdt, maar daarop moeten we nog even wachten. Prijzen zijn nog niet bekend, reken erop dat het topmodel rond de twee ton zal kosten.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Excusez le mot: geil. Niet anders. Denkend aan een 7-serie, S-klasse, A8 of Panamera – allemaal heel goede en snelle limo’s: het sexappeal van de Quattroporte hebben ze geen van allen. We moeten wennen aan het uiterlijk omdat de vorige zo oogbolverschroeiend mooi is, maar we geven ‘m zeker wat tijd omdat ie binnenin weer helemaal up-to-date is (de vorige liep bijna een eeuw achter), omdat ie angstaanjagend snel is en niet in de laatste plaats omdat ie hemels klinkt.
 

Reacties