
Gevoelsmatig hebben we in de afgelopen acht jaar wel vijftig keer geroepen dat de wankelmotor terugkeert en dat de RX-7 (of de RX-8) een vervolg krijgt, maar dit keer lijkt een nieuwe RX dichterbij dan ooit. Niet alleen kun je nu daadwerkelijk een wankelmotor kopen (al is het een range-extender), Mazda bevestigt nu dat er gewerkt wordt aan een productieversie van de SP Iconic.
Mazda-opperbaas Katsuhiro Moro vertelt op de Tokyo Auto Salon dat ze heel blij zijn met alle steun en aanmoediging die ze kregen voor de SP Iconic. Dit studiemodel wordt (door de designer) ook wel de opvolger van de RX-7 genoemd. ‘Met deze aanmoediging, lanceren we een ontwikkelingsteam voor de wankelmotor op 1 februari, om dichter bij deze droom te komen’, zegt hij.
De CEO zegt gelijk wel dat het niet makkelijk zal zijn om een wankelmotor te introduceren in een tijdperk waar iedereen klimaatneutraal moet zijn. De wankelmotor staat er ook niet om bekend dat het een zuinigheidswonder is. Bij de onthulling van de SP Iconic verklapte Mazda wel alvast dat het concept in principe op waterstof kan lopen. En anders op klimaatneutrale eFuels.
Hoe ziet de opvolger van de RX-7 er dan uit?
Hoe de nieuwe auto met wankelmotor eruitziet, daarover wil Mazda niets kwijt. De SP Iconic had in ieder geval een ’two-rotor’ wankelmotor, ofwel eentje met twee schijven. De MX-30 krijgt maar één rotor. De rotatiemotor werkt in de SP Iconic als generator om stroom op te wekken voor de elektromotoren. Het vermogen van het studiemodel is 370 pk.
De Mazda Iconic SP is breder, lager en langer dan een MX-5. De totale lengte is 4,18 meter, de breedte is 1,85 meter en de hoogte is slechts 1,15 meter. De wielbasis is dan weer vrij fors met 2,59 meter. Goed nieuws voor lange mensen, hopelijk. De RX-8 is iets langer, maar wel minder breed en minder hoog. Voorlopig moet het team aan de slag, dus het kan nog wel even duren voordat we iets concreets zien.
2 reacties op “Mazda bevestigt dat ze werken aan de opvolger van de RX-7 (mét wankelmotor)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Cool: Mazda wil dat toekomstige modellen weer klapkoplampen krijgen

Achter de scherm bij het lesje driften voor Max Verstappen in een Mazda RX-7

Komen er opvolgers aan van de Honda S2000, Toyota Celica en Mazda RX-7?

Bijna nieuwe Mazda RX-7 werd om bijzondere reden weggezet, krijgt eerste wasbeurt in 23 jaar

Deze Mazda RX-7 kreeg de AMG-V12 uit de Pagani Zonda (en 850+ pk!)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Mazda MX-30 R-EV review: De EV met wankelmotor valt zwaar tegen

Leuk nieuws: ‘De volgende Mazda 2 krijgt een wankelmotor’

Deze dieselmotor is 80% kleiner en 30% zuiniger (en zou 1.000 pk kunnen leveren)

Kerel bouwt een knotsgekke 15,7-liter wankelmotor met 12 rotors

Waarom de Mazda MX-30 R-EV wat ons betreft de beste EV-innovatie van 2023 is

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Wankelmotoren zuipen benzine als een dronken Zwitser,oliedichtheid is bedroevend,ze lekken,erger ze verslijten enorm snel.Een vriendin moest na amper 25.000km haar motor al vervangen gelukkig onder volledige garantie van Mazda,ze heeft de Mazda daarna snel verkocht haar vertrouwen in de motor was weg…
Tja als je een wankelmotor behandeld alsof het een diesel is, kom je niet ver. Er wordt veel pk uit een kleine motor gehaald, en de motor maakt graag veel toeren.
De motor verbruikt een beetje olie, maar uit ervaring valt dat enorm mee. In de praktijk verbruikt de gemiddelde BMW meer olie dan een wankel, en bij de wankel is het per design, niet vanwege gebreken.
Dat wankelmotoren benzine verslinden is zeker waar, het zijn niet heel zuinige blokken. Maar dat ze snel verslijten? Dat valt ook enorm mee. De eerste generatie RX-8 had wat problemen met het blok, maar zelfs die halen de 120,000km over het algemeen wel. Elk blok behalve het RX-8 blok houd het nog een heel stuk langer uit.