Mazda Cosmo 110S: wankeltastische barnfind

Jouw kans om een uniek stuk wankelgeschiedenis te bezitten

Mazda Cosmo 110S schuurvondst
Mazda Cosmo 110S schuurvondst

Na jarenlang onderzoeken, perfectioneren en afstellen was het in de jaren zestig zover; Mazda’s eerste productieauto met wankelmotor, de Mazda Cosmo 110S, was klaar voor het publiek. Althans: voor wie de vreemde nieuwe techniek aandurfde.

Het futuristisch ogende karretje reikte amper tot heuphoogte en woog net geen 1.000 kilo. De tweeschijfs wankelmotor met 982 cc motorinhoud produceerde 110 pk. Niet onder de indruk? Moeten we je er even aan herinneren hoe goed een wankelmotor klinkt in de buurt van de 7.000 tpm?

Van de eerste serie bouwde Mazda slechts 343 exemplaren. De tweede serie kreeg een betere vijfbak, 15-inch velgen en een 15 centimeter langere wielbasis. Van de tweede serie Mazda Cosmo 110S werden slechts 1.519 stuks gebouwd, waaronder dit roestige exemplaar.

Deze schuurvondst is jouw kans om een uniek stuk autogeschiedenis te bezitten. Een makkelijk project zal het niet zijn. Onderdelen zijn schaars en voornamelijk te vinden in Japan. Maar net als bij elke zeldzame klassieker zijn de prijzen aan het stijgen. Dit kan een uitstekende investering zijn.

Wat kost de Mazda 110S-schuurvondst?

Voor deze Mazda Cosmo 110S met matching numbers wil de verkoper 52.000 euro zien. Je moet ‘m daarvoor nog wel uit Japan ophalen of laten verschepen. In concoursstaat kunnen deze Mazda’s tot wel 130.000 euro opleveren. De vraag is of je deze 110S voor minder dan 80 mille zo ver kunt krijgen. Je kunt jezelf ook moeite besparen en voor dit oranje exemplaar gaan.

De Mazda Cosmo 110S was niet het begin van een succesverhaal

De wankelmotor was net als een, eh, verzopen wankelmotor: hij sloeg niet echt aan bij andere merken. De onzuinige motor stond vooral te boek als onbetrouwbaar (wat, als je de motor goed behandelt, maar deels terecht is) en voldeed met hakken over de sloot aan de emissie-eisen.

Mazda, koppig als het merk is, hield gelukkig stug vast aan het wankelprincipe tot en met de laatste generatie RX-8. Na die auto viel doek voor de prachtige techniek, die begon met de Mazda Cosmo 110. De geruchtenmolen over de terugkomst van de wankelmotor is nog altijd niet gestopt, trouwens.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken