
Zo maken ze ze niet meer – letterlijk. Want de Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake werd alweer jaren geleden uit productie genomen. De snelste versie van de mooiste CLS mocht helaas maar één generatie lang bestaan. Bij de Duitse tuner Pogea Racing zijn ze daar verdrietig over, zo blijkt. Eigenaar Eduard Pogea besloot om de bijzondere AMG beet te pakken en zijn eigen ‘eenhoorn’ te creëren. Het resultaat is deze matgrijze CLS Shooting Brake.
Het kloppende hart, zoals bij elke AMG uit die tijd, is een 5,5-liter biturbo V8. Pogea rustte ‘m uit met een aangepaste turbo en een grotere intercooler en waterpomp, plus ‘Stage 3’ tuning voor de zeventraps automaat. Het vermogen steeg van 585 naar 742 pk en het koppel blijft nu steken op een bescheiden 1.114 Nm. De tuner heeft de CLS opgejaagd tot 329 km/u en beweert in grappig Engels dat de auto bij die snelheid nog ‘voorwaartse druk’ overhad. Dan weet je dat.
Andere aanpassingen aan de Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake
Van KW Automotive werd een nieuwe voorwielophanging gemonteerd. Pogea programmeerde de luchtvering zo dat de gehele auto 25 millimeter dichter bij de grond kwam te liggen. Hier en daar werden koolstofvezel accenten toegevoegd en binnenin vinden we een 12,5-inch Android-scherm en wifi. Zoals te doen gebruikelijk bij deze tuner werd de carrosserie uitgevoerd in Stealth Grey. Bijpassende 20-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-rubber zijn de vier kersen op de taart.
Eduard Pogea heeft de auto Lorenzo gedoopt en is trots op zijn tweezijdige karakter. ‘Je kunt meer dan 300 km/u rijden en je nog veilig en ontspannen voelen. Of je kunt rustig rijden en niet meer dan 8,8 l/100 km verbruiken.’ Hij voegt eraan toe: ‘Een van de laatst gebouwde CLS Shooting Brakes is nu uitgebreid, effectief, krachtig maar ook conservatief verfijnd.’
Deze Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake is een one-off, maar als je nog zo’n auto hebt rondslingeren en dezelfde behandeling wenst, kun je ongetwijfeld bij Pogea aankloppen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

De Mercedes CLS facelift is geslaagd

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Mercedes CLS 450

Mercedes CLS 350 d 4Matic

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Pogea Racing 4C Zeus: Alfa 4C met 115 pk extra

Maserati GranCabrio komt goed weg met een setje velgen

Nederlandse Alfa Romeo Giulia Q flink aangepakt

Ferrari 488 GTB ’FPlus Corsa’ is sterker dan de Pista

Pogea Racing Ares 500 doet 404 pk

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
