Mercedes-AMG GLB 35: een soort mini-G

De Mercedes-crossover van deze week: een vlotte, wat verwarrende AMG

Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019
Mercedes-AMG GLB 35 2019

Snel! Je hebt maar 45 seconden om dit bericht te lezen voor de Mercedes-AMG GLB 35 verouderd is en het merk alweer met een nieuwe crossover komt. En dan nog drie vóór het weekend. Schiet op!

Zie je die grote uitlaten en getande grille? Dat duidt op snelheid, volgens de laatste design-cues van AMG. Net als de nieuwe, schporty graphics op het infotainmentscherm. En de krappere, stevige stoelen, het feit dat je voor 21-inch (!) wielen kunt kiezen, en de dakspoiler.

Wat snelle feitjes over de Mercedes-AMG GLB 35? Het is in feite een A 35, maar dan wat hoger en vierkanter. Het is de ideale auto voor mensen die zo gehaast zijn dat ze niet eens tijd hebben om een grote AMG G 63 te parkeren. En dus krijgen ze dit: een hoekige crossover met 306 pk uit een 2,0-liter turbo. Hij heeft vierwielaandrijving, acht versnellingen en doet 0 naar 100 in 5,2 seconden. Dat is, we zeggen het maar even, ongeveer even snel als een oude Lotus Elise.

De bijzonderheden van de Mercedes-AMG GLB 35

Er is meer waarmee deze GLB zijn segment op z’n kop zet. Zo kun je kiezen voor zeven zitplaatsen. Dat kun je vergeten bij een GLA, en zelfs bij de grotere GLC. Eigenlijk is dit dus een soort moderne Opel Zafira OPC: veel ruimte en plek voor zeven. Uiteraard zul je, nadat je z’n potentieel hebt aangesproken, wel meer kots moeten opruimen.

De motor trakteert je op een Civic Type R-achtige 400 Nm, je krijgt launch control om je van je plek te helpen en een brede variatie aan rij-modi. AMG zegt dat de tractie- en stabiliteitscontrole zich desgewenst gedragen zoals het een AMG betaamt. Precies wat je zocht in je luxe Qashqai.

De prijzen zijn nog niet bekend. Verwacht een schepje boven op de 74 mille (56 in België) die je bijvoorbeeld voor een CLA 35 Shooting Brake kwijt bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws