
Het is gebeurd. Alle ontevredenheid over de snelheidsverlagingen en de stikstofpolitiek heeft zich gemanifesteerd in een stuk blik van 5,2 meter bij 2 meter met de naam Mercedes-AMG GLS 63. Het is de grootste AMG die je op dit moment kunt kopen en de laatste auto die iemand ooit nodig zal hebben, en we zijn blij dat ie er is. Want zonder hyperbolische creaties is de wereld ook maar zo saai.
Geen V12 voor de Mercedes-AMG GLS 63, maar de inmiddels welbekende 4,0-liter V8 die in haast alle AMG-modellen ligt – en bijvoorbeeld de nieuwe Aston Martin DBX. In de GLS produceert de achtcilinder 612 pk met 850 Nm en als druppel op de gloeiende plaat geeft een elektromotor een extra zetje van 22 pk. Deze elektromotor klust ook bij als startmotor en generator om stroom terug te winnen. Een negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle 23-inch wielen. De Mercedes-AMG GLS 63 sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u.
Uiteraard staat de GLS op luchtvering met diverse standen voor sportiever, comfortabeler of ruiger rijgedrag. Prijzen van de Mercedes-AMG GLS 63 volgen later. Vandaag wordt de Mercedes-Maybach GLS onthuld, het luxebroertje van deze Mercedes-AMG GLS 63. Ooit gonsde het over een V12-motor voor de blikwording van opulentie – maar dat lijkt ons inmiddels niet heel waarschijnlijk meer. De V12 van Mercedes vind je binnenkort alleen nog maar in de sportauto’s van Pagani.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
