
Het is gebeurd. Alle ontevredenheid over de snelheidsverlagingen en de stikstofpolitiek heeft zich gemanifesteerd in een stuk blik van 5,2 meter bij 2 meter met de naam Mercedes-AMG GLS 63. Het is de grootste AMG die je op dit moment kunt kopen en de laatste auto die iemand ooit nodig zal hebben, en we zijn blij dat ie er is. Want zonder hyperbolische creaties is de wereld ook maar zo saai.
Geen V12 voor de Mercedes-AMG GLS 63, maar de inmiddels welbekende 4,0-liter V8 die in haast alle AMG-modellen ligt – en bijvoorbeeld de nieuwe Aston Martin DBX. In de GLS produceert de achtcilinder 612 pk met 850 Nm en als druppel op de gloeiende plaat geeft een elektromotor een extra zetje van 22 pk. Deze elektromotor klust ook bij als startmotor en generator om stroom terug te winnen. Een negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle 23-inch wielen. De Mercedes-AMG GLS 63 sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u.
Uiteraard staat de GLS op luchtvering met diverse standen voor sportiever, comfortabeler of ruiger rijgedrag. Prijzen van de Mercedes-AMG GLS 63 volgen later. Vandaag wordt de Mercedes-Maybach GLS onthuld, het luxebroertje van deze Mercedes-AMG GLS 63. Ooit gonsde het over een V12-motor voor de blikwording van opulentie – maar dat lijkt ons inmiddels niet heel waarschijnlijk meer. De V12 van Mercedes vind je binnenkort alleen nog maar in de sportauto’s van Pagani.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
