
Het is gebeurd. Alle ontevredenheid over de snelheidsverlagingen en de stikstofpolitiek heeft zich gemanifesteerd in een stuk blik van 5,2 meter bij 2 meter met de naam Mercedes-AMG GLS 63. Het is de grootste AMG die je op dit moment kunt kopen en de laatste auto die iemand ooit nodig zal hebben, en we zijn blij dat ie er is. Want zonder hyperbolische creaties is de wereld ook maar zo saai.
Geen V12 voor de Mercedes-AMG GLS 63, maar de inmiddels welbekende 4,0-liter V8 die in haast alle AMG-modellen ligt – en bijvoorbeeld de nieuwe Aston Martin DBX. In de GLS produceert de achtcilinder 612 pk met 850 Nm en als druppel op de gloeiende plaat geeft een elektromotor een extra zetje van 22 pk. Deze elektromotor klust ook bij als startmotor en generator om stroom terug te winnen. Een negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle 23-inch wielen. De Mercedes-AMG GLS 63 sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u.
Uiteraard staat de GLS op luchtvering met diverse standen voor sportiever, comfortabeler of ruiger rijgedrag. Prijzen van de Mercedes-AMG GLS 63 volgen later. Vandaag wordt de Mercedes-Maybach GLS onthuld, het luxebroertje van deze Mercedes-AMG GLS 63. Ooit gonsde het over een V12-motor voor de blikwording van opulentie – maar dat lijkt ons inmiddels niet heel waarschijnlijk meer. De V12 van Mercedes vind je binnenkort alleen nog maar in de sportauto’s van Pagani.
Meer van TopGear


Oeps: De velgen van de Mercedes GLS zijn al in de configurator gejat

Zelfs de Maybach GLS is niet veilig voor Poolse tuner Carlex

Brabus 850 XL verschijnt opnieuw bij Domeinen, dit keer met extra schade

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

Brabus 900: als Maybach je niet luxe (of snel) genoeg is

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten
