Porsche keek enkele jaren geleden naar de Mercedes CLS en dacht: ‘hé, dat willen wij ook.’ Zo werd de Panamera geboren. Mercedes keek op zijn beurt weer naar Porsche en dacht: ‘hé, dat willen wij ook.’ En zo werd, vreemd genoeg, de Mercedes-AMG GT Coupé geboren.

De Mercedes-AMG GT Coupé vult een niet-bestaand gat in het modellengamma. De Mercedes CLS, een coupévormige sedan van E-klasse-formaat, bestaat immers al. Toch besloot Mercedes om er nog een compleet nieuw model naast te ontwikkelen, exclusief voor AMG. Ze noemen ‘m AMG GT Coupé. Want de bestaande AMG GT was blijkbaar geen coupé. Of zo.

De auto is volledig ontwikkeld door AMG en is dus niet een verbouwde versie van een bestaand model. Het een vierdeurs AMG GT noemen, is ook niet helemaal correct. Onderhuids vinden we de basis van de E-klasse, net als bij de CLS. De wielbasis is langer dan die van de CLS en de GT Coupé is breder.

De foto’s van de witte auto hierboven zijn van de AMG GT 53 4Matic+, met dezelfde aandrijflijn als de CLS die we onlangs reden. Wat het allemaal nog onbegrijpelijker maakt.

De meest potente versie met 639 pk (de AMG GT 63 S) sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is een dwaze 315 km/u. Zonder de S en met 585 pk doet de Mercedes-AMG GT Coupé het in 4,5 seconden en haalt hij 285 km/u. Beide uitvoeringen halen het vermogen uit de 4,0-liter V8 die we uit haast elke snelle Mercedes-AMG kennen.

Reacties

  • trixie heeft op 7 maart 2018 geschreven:

    vind ik hem nu heel lelijk of juist vreselijk lekker. ik neig naar het laatste en ik heb het geluid nog geeneens gehoord.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)