TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes CLA Coupé. In ons juninummer (half mei in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes CLA Coupé
Uitvoering: CLA 200
Locatie: München en omgeving
Weersomstandigheden: fris voorjaarsweer

Is dit nou die nieuwe A-klasse Limousine?

Bijna. Dit is de CLA Coupé, de opvolger van – inderdaad – de CLA. Die al een soort A-klasse sedan was. Maar nu de A-klasse zelf een sedanversie krijgt, moet de CLA zich nog verder onderscheiden. Vandaar dat ‘Coupé’ achter z’n naam.

Is dat het enige verschil?

Welnee: de CLA is niet alleen wat vloeiender vormgegeven, hij is ook groter dan de A-klasse Limousine. Hij is zelfs fractioneel groter dan de C-klasse. Vraag ons niet om dit uit te leggen, wij begrijpen er ook geen snars van. Mercedes mompelt iets over jongere kopers in vergelijking tot de C-klasse (vandaar ook deze oranjegerande uitvoering, waarschijnlijk). Maar in een vlotte uitdossing is zo’n C ook niet bepaald een ouwelullenmobiel, wel?

Joh, boeiend. Hoe rijdt de Mercedes CLA Coupé?

Nou, daaruit blijkt dat Mercedes zeker niet helemaal wappie is. De CLA Coupé heeft namelijk grotere spoorbreedtes dan zijn mindere broeders. Ook werd het onderstel aangepast met dikkere stabilisatoren, is er standaard prima variabele besturing en kun je kiezen voor een instelbaar onderstel. Dat laatste bezorgt de CLA in de Comfort-stand een big-car ride terwijl hij zijn lichtvoetigheid behoudt. In Sport is het speelkwartier.

Klinkt niet gek. En qua motoren?

Voorlopig kun je kiezen uit vier benzines (van 136 tot 224 pk) en een diesel (116 pk), allemaal viercilinders. Wij rijden de CLA 200, voorzien van een 1.4 met 163 pk en een zeventraps DCT-bak. Die combinatie krijgt de compacte Benz vlot en beschaafd van z’n plek, tot het punt dat je je afvraagt of je die grotere 2,0-liter in de CLA 220 en 250 wel echt nodig hebt. De automaat is enkel in de Comfort-stand wat traag. Er is ook een handbak beschikbaar, trouwens.

Verder nog bijzonderheden?

Kijk naar de A-klasse voor een indruk: de Mercedes CLA Coupé heeft dezelfde gimmicks en gadgets meegekregen. Van het dashboard met twee breedbeeldschermen (inclusief augmented reality-straatnamen in navigatie-camerabeelden) tot de ‘hé Mercedes’-spraakassistent en zelfrijdende kunstjes. Die laatste werken heel aardig en laten de CLA bijvoorbeeld zelf van rijstrook wisselen als je je richtingaanwijzer aantikt. Het MBTex-nepleer voelt niet echt aan als leer, maar is ongetwijfeld erg duurzaam, en de stoelen kunnen tijdens je rit subtiel van houding veranderen zodat je minder snel moe wordt. Achterin zitten is overigens goed te doen voor een middellange Hollander.

Wat kost ie en wanneer kan ik ’m krijgen?

In Nederland begint het gamma bij 37.466 euro – in België bij 30.613 euro – voor de CLA 180. De door ons gereden CLA 200 is er vanaf 39.613 euro (32.549 euro in België). Voor een CLA 250 met 4Matic-vierwielaandrijving ben je 52.219 euro lichter; in België heb je aan 40.656 euro voldoende. Vanaf mei vind je de nieuwe CLA in de showroom.

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Mercedes CLA Coupé in TopGear Magazine 168: vanaf 16 mei in de winkel.

Reacties

  • miguel heeft op 17 april 2019 geschreven:

    Mooi van voren maar lalijk van achter

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)