Van die mensen die alles zo makkelijk laten lijken. Die dingen doen waar anderen alleen maar van kunnen dromen, maar op een manier dat je denkt: oh, dat stelt eigenlijk niks voor, appeltje-eitje. Iemand die na een paar lessen de meest imposante snowboard-jumps aaneenrijgt terwijl wij al op onze plaat gaan als we uit de lift proberen te stappen. Zulke types kunnen wij niet uitstaan. Niet uit jaloezie, welnee; gewoon uit principe. Volgens die gedachtegang zouden we deze Mercedes-AMG CLA 45 S moeten haten met een passie.

Het is pas de tweede generatie van AMG’s compacte heethoofdje, hij komt net kijken. Maar hij zet prestaties neer waar gevestigde sportauto’s van moet slikken. Waar menig oudere supercar het aardig benauwd van krijgt. Niets geeft dit opdondertje het recht om te presteren zoals ie presteert. En dan heeft ie ook nog het lef om er niet eens een grote, potente motor voor mee te brengen, maar een armetierig turbo-viercilindertje. Het soort blok waar anderen 250, misschien 300 pk uit weten te halen. De CLA 45 S doet er doodleuk 421. Met 500 Nm als sloopkogel op de taart.

Koolstofvezel flapjes

Hij gaat van 0 naar 100 km/u in 4,0 seconden rond. Hij heeft slimme vierwielaandrijving om te zorgen dat de krachten bij de juiste wielen terechtkomen (of, als je kwaad wilt, alleen bij de achterwielen). Er zijn rij-modi met namen als Sport+ en Race, en alcantara sportstoelen die je op je plek houden. Het audiosysteem brengt rochelend (maar niet ploffend) motorgeluid voort, omdat de uitlaten dat van Europa niet meer mogen. Hij heeft koolstofvezel flapjes op z’n voorbumper om de luchtstroom te geleiden.

Maar hij heeft ook twee breedbeeldschermen die je op ongeveer 37 manieren kunt bedienen, en meerdere ‘themawerelden’ die licht en geluid gebruiken om je te sussen of te verkwikken. Ook is er een spraakassistent die exact en meteen weet wat je bedoelt als je ‘navigeer naar de Zaanenstraat 13 in Haarlem’ zegt.

Uit graniet gehouwen

Die Mercedes-AMG CLA 45 S denkt verdorie dat ie de wereld aankan. En de pest is: dat is ook zo. Het is onwaarschijnlijk hoe zelfverzekerd hij zichzelf naar de horizon schiet, alsof z’n mechanica niet tot het uiterste wordt gedreven. Alsof het doodnormaal is dat compacte sedan-achtigen dit soort gedrag vertonen. Tussenacceleraties zijn zijn terrein; op de snelweg, maar het liefst van bocht naar bocht of van rotonde naar rotonde. Z’n besturing is strak maar niet hyperactief, z’n onderstel gedecideerd zonder overdreven te bokken. De achttraps DCT-automaat neemt alles wat je op ’m afvuurt grijnzend op de kin. Deze auto verbaast je keer op keer met hoe hard ie uit de hoek komt. Maar vooral ook met hoezeer hij uit graniet gehouwen lijkt op momenten waarop je zelf haast begint te piepen en te kraken.

Wie bij Mercedes reed er in een CLA 35 en dacht: nee, dit is nog lang niet voldoende? Blijf ver bij die persoon vandaan, want hij/zij is niet helemaal lekker. Toch is het resultaat, deze Mercedes-AMG CLA 45 S, er eentje voor de geschiedenisboeken – een monumentale prestatie. Rest natuurlijk de vraag: wie gaat er een euroton (ruim 70 mille in België) neertellen voor een auto die je effectief nog steeds tot ruwweg dezelfde klasse kunt rekenen als een VW Golf? Voor zo’n bedrag kun je een hoop ander moois kopen. Echter, we betwijfelen of je in een hoger segment net zoveel verbluffende hilariteit zult vinden als deze AMG je biedt. Onuitstaanbaar goed, dat is ie.

Specificaties Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
421 pk @ 6.750 tpm
500 Nm @ 5.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 270 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
186 g/km CO2, G-label

Afmetingen
4.688 x 1.830 x 1.439 mm (l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.575 kg
51 l (benzine)
460 l (bagage)

Prijzen
€ 100.149 (NL)
€ 71.632 (B)

Reacties

  • Koenraad Kooi heeft op 14 juni 2020 geschreven:

    Dezelfde klasse als een VW Golf? Dit is een CLA, niet een A. Een CLA is even lang als een C (4,69 m) en iets breder dan een C (1,83 versus 1,81 m). En de spoorbreedte zit tussen de C en de E in.
    (Ja, ik heb inderdaad zelf een CLA Coupé).

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)