TopGear stapt net uit de nieuwe, elektrische Mercedes EQS. In TopGear Magazine 199 (eind december in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes EQS
Uitvoering: 580 4Matic AMG Line (niet op de foto)
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: koud, redelijk droog
Wow, is dit de Mercedes van de toekomst?
Ja, zo zou je het wel kunnen zien. De Mercedes EQS is zeker niet de eerste elektrische Mercedes, maar wel de eerste die op dit nieuwe elektrische platform staat. De andere EV’s delen hun onderstel met benzinevarianten. Bovendien is dit het vlaggenschip; de grootste en dikste elektrische auto die het merk momenteel aanbiedt. Zie het als de elektrische evenknie van de Mercedes S-klasse.
Hadden ze niet beter een SUV kunnen maken?
Elektrische varianten van de GLS of de G-klasse komen ongetwijfeld in de toekomst, maar een sedan is de slimste zet wat ons betreft. Die zijn lager en lichter, waardoor je een gunstigere luchtweerstand hebt en een groter bereik. Mercedes ging trouwens best ver: de EQS is de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Dat merk je wel: de voorruit ligt aardig plat en het dak is vrij laag. Daardoor voelt de elektrische sedan wat krap aan vanbinnen.
Maar is de Mercedes EQS ook echt krap?
Dat valt mee. De voorstoelen kunnen vrij laag worden ingesteld en voorin kom je niet snel hoofdruimte tekort. De achterbank heeft ook een diepe zit, wat zorgt voor meer dan genoeg beenruimte en redelijk wat hoofdruimte. Mensen van twee meter zullen waarschijnlijk wel in de knoei komen. Normaal zijn we groot fan van donkere hemelbekleding, maar bij de EQS zouden we overwegen een lichtere bekleding te nemen om het optisch wat groter te laten ogen.
Over grote dingen gesproken…
Ja, dat scherm, of niet? Deze EQS is voorzien van het optionele MBUX Hyperscreen. Dit is een pakket met een 12,3-inch scherm achter het stuur, een 17,7-inch scherm in het midden en nog een 12,3-inch scherm voor de passagier. Daarop kan bijvoorbeeld de muziek worden gekozen of Tetris worden gespeeld. Er komt een update aan waardoor de bestuurder niet op dat scherm kan meekijken, zodat de passagier tijdens het rijden een film kan kijken. Best grappig: bij het starten van de auto krijg je een melding dat je je niet moet laten afleiden door het Hyperscreen. Nou, succes.
Maar hoe rijdt de Mercedes EQS?
Voortreffelijk. Dat elektromotoren elke auto bloedsnel maken, dat weten we wel. De EQS staat uiteraard op luchtvering en dat is alsof je op een wolkje wordt meegenomen terwijl de massagestoelen je rug loskneden. Op de gigantische schermen kun je via het Energizing-programma een rustgevende screensaver instellen, die ook de kleur van de sfeerverlichting bepaalt. Hierbij wordt een kalmerende melodie afgespeeld. Zo’n kermis moet net je ding zijn, maar voor ons was het een van de rustgevendste ritten ooit.
Is de Mercedes EQS verder dan een logge bak?
Nou, nee. De achterwielen draaien 4,5 graden mee en als je de optionele software koopt, sturen ze zelfs mee tot 10 graden. Dat geeft hem met parkeren een draaicirkel van 10,9 meter, wat voor een auto van 5 meter lang heel acceptabel is. Je moet wel opnieuw oefenen met achteruit inparkeren, want het is wel even wennen. En als je het niet gewend bent, schud je je passagiers al snel door elkaar vanwege de snelle reactie op het stuur. Voor zijn gewicht van bijna 2.600 kilo is de Mercedes EQS heel dynamisch. En wat je mist aan bochtensnelheid, maakt ie wel goed bij het accelereren.
Zo positief. Zeker omgekocht door de elektrolobby?
Nee hoor. De EQS is gewoon een steengoede auto. Maar als je graag wat kritiekpuntjes wilt, hebben we die voor je. Als je de cruisecontrol instelt op ongeveer 108 km/u, dan komt er een hoge toon uit de elektromotor. Best irritant. De knoppen op het stuur werken oké, maar liever zagen we fysieke drukknoppen. En het infotainmentsysteem is soms wat aan de trage kant, zeker als je door de navigatiekaart wilt swipen. Ook de plaatsing van de knop voor de alarmlichten op de middenconsole is wat onhandig – dat is precies waar je je pols normaal zou laten rusten.
Is ie goed genoeg om de V8 en V12 van de S-klasse te doen vergeten?
Oei, gewetensvraag. Je weet dat we bij TopGear gek zijn op V8- en V12-motoren. De theorie is dat de EQS gewoon beter is. Elektromotoren zijn soepeler, stiller en krachtiger. Maar ook al kun je geluid laten afspelen bij het accelereren, een elektromotor kan de V8 of V12 nooit evenaren qua emotie en beleving. Je moet je alleen afvragen wat belangrijker is bij zo’n slee als de EQS; comfort of beleving.
Goed genoeg om de verbrandingsmotoren te vergeten? Nee, zeker niet. Goed genoeg om ze te vervangen? Ja, maar met een kanttekening, want de oplossing is heel simpel: een EQS voor de dagelijkse kilometers en iets met veel herrie en nog meer nare stofjes voor het weekend. We hebben het over S-klasse-klanten: geld, daar praat je niet over, dat is er gewoon.
Gregor heeft op 14 november 2021 geschreven:
By far de beste EV die er te koop is. En nauwelijks duurder dan een Tesla S. Die laatste kunnen ze net zo goed mee stoppen want niemand gaat die nog kopen als je deze EQS als alternatief hebt.
Peter heeft op 15 november 2021 geschreven:
Eens met Gregor. Als de premium merken (dit is een knipoog naar de uitspraak van de CEO van BMW over Tesla) EV’s gaan produceren voor dezelfde prijs als Tesla, dan is het denk ik best snel gedaan met Tesla. De EQE komt er trouwens ook al bijna aan. Die zit qua prijs onder de Model S (dik zelfs volgens mij) en is eigenlijk gewoon een iets kleinere variant van de EQS met alsnog meer opties dan de Model S bijvoorbeeld. Bovendien heeft de EQE mooiere verhoudingen omdat die iets korter is.