
Ziet er nog steeds uit als een G-Wagen, nietwaar? Dus wat is er allemaal nieuw aan de Mercedes G-klasse na zijn facelift? Onderhuids heeft Mercedes een 48-volt hybridesysteem toegevoegd aan de verschillende motoren voor 20 pk en 200 Nm extra. De G 500 verwisselt zijn V8 voor een 3,0-liter zes-in-lijn en in de G 450 d krijg je een zescilinder diesel met 390 pk en een monsterachtige 950 Nm aan koppel. Ook is er natuurlijk nog steeds een AMG G 63, maar daarover later meer.
De G behoudt zijn permanente vierwielaandrijving met hoge en lage gearing via een negentraps automatische transmissie. Je hebt nog steeds een bodemvrijheid van 241 millimeter en een doorwaaddiepte van 700 millimeter. En met het achteruitkijkcameraatje dat verhuisd is van zijn plekje onder het reservewiel naar boven de nummerplaat, ga je je afvragen of het ontwerpteam een jaartje vrijaf heeft genomen. Maar vergis je niet, daarop is het antwoord nein.
De G-klasse is aerodynamischer geworden
Mercedes voegt een kleine lipspoiler toe vlak boven de voorruit en de hoekige bumpers zijn wat afgerond in een poging om vriendelijker met de rijwind om te gaan. En heb je de gaten gezien in de achterste wielkasten? Die zijn er ook om de wind beter te begeleiden. Adrian Newey zou trots zijn op dit staaltje aero-tovenarij.
Met deze aanpassingen en wat extra geluidsisolatie moet het wat stiller en relaxter zijn om de G-Wagen op de snelweg te rijden. Maar denk nu niet dat de Mercedes G-klasse na zijn facelift een softie is geworden. Mercedes jat Land Rovers idee van de ‘onzichtbare motorkap’ door een camera te gebruiken die de weg voor de auto laat zien, voor wanneer je een heuvel beklimt en je niet voorbij de schildpadachtige richtingaanwijzers kunt kijken. Je moet met de G-klasse dus nog steeds serieus kunnen offroaden.
Mercedes-AMG G 63 heeft supercar-specificaties
Dacht je dat we de AMG-versie zouden vergeten? Natuurlijk niet. Mercedes behoudt de 4,0-liter twinturbo-V8. Geen gezeur met viercilinders dus, danke schön. AMG verhoogt het vermogen overigens niet, dat mag vriendje Brabus doen. Het vermogen van de Mercedes-AMG G 63 is dus na de facelift nog steeds 585 pk.
In plaats van extra vermogen hoopt AMG de G-Wagen wat sportiever rijgedrag te geven in de bochten. Dat doet de sportieve Mercedes-divisie met een anti-roll-ophanging afkomstig van auto’s die geen flatgebouwen zijn, zoals de AMG GT en de SL. Dit systeem heet AMG Active Ride Control, wat de Duitse uitleg is voor het feit dat de vier dempers hydraulisch met elkaar verbonden zijn en reageren op het wegdek om de auto vlak te houden. Het resultaat is soepeler onderstelgedrag op rechte stukken en minder ‘oh help hij gaat op zijn dak rollen’ als je een bocht uit komt.
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
Voor de echte waaghalzen heeft Mercedes het AMG Offroad Package Pro. Hierbij krijg je de rijmodi Rock en Sand, banden met dieper profiel en een set offroad-tastische dakdragers. Als dat wat te militair voor je is, kun je een koolstofvezelpakket aanvinken die de G 63 0,00000006 procent lichter maakt en evenzoveel sneller op de Nürburgring. Waarschijnlijk.
Goedkopere AMG, zelfde prestaties?
AMG claimt een 0-naar-100-tijd van 4,3 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Heb je echt iets snellers nodig? Voor je beeldvorming: een A 45 is sneller, er kunnen net zoveel mensen in als in deze G 63 en je hebt voor een groot gedeelte hetzelfde interieur. Maar sinds wanneer telt logica mee in het koopproces van een G-Wagen? Je kunt overigens ook nog wachten op de elektrische G-klasse.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze retro-wielen zijn de ideale upgrade voor de betere nachtapotheker

Heeft de politie echt de klopjacht geopend op dikke G-klasses in Nederland?

Net te laat voor een Fiat 500? Dan kun je nu een Mercedes G-klasse met V8 kopen

Lego komt met een spannend 18+ setje van een rijp model

Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland (en het is niet wat je verwacht)

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland (en het is niet wat je verwacht)

Je kunt nu een Mercedes G-klasse van Lego kopen voor een zacht prijsje

De Brabus 900 Deep Blue is een G-Wagon met een bijpassend bootje en horloge

Amerikaanse tuner bouwt Mercedes-AMG G 63 om tot pick-up

Dealer verliest in één keer 4 miljoen met 75 Mercedes G 63’s die plots veel minder waard zijn

De Mercedes-AMG G 63 55 Edition viert 55 jaar AMG

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
