TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes GLB. In ons volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes GLB
Uitvoering: GLB 250 4Matic
Locatie: omgeving Marbella, Spanje
Weersomstandigheden: 12 graden, meer regen dan je voor mogelijk houdt

Had Mercedes niet al genoeg modellen?

Daar heb je op zich gelijk in. Alleen misten ze nog één van de meest lucratieve en wereldwijd interessante: een compacte SUV. Goed, ze hadden de GLA al, maar dat is toch meer een opgehoogde hatchback dan een echte crossover. Daarom is er nu de Mercedes GLB, compleet met hoekige G-klasse-trekjes. En een formaat dat je eigenlijk… toch niet echt compact kunt noemen.

Hoe groot is ie?

Vergis je niet: de GLB is 4,63 meter lang. Dat is bijna 20 centimeter langer dan een BMW X1 en zo’n 3 centimeter korter dan een Audi Q5. Hij is dan ook slechts 2 centimeter korter dan de Mercedes GLC. Je vraagt je af of dat elkaar niet bijt, maar Mercedes denkt van niet. De GLB is namelijk (optioneel) een zevenzitter.

Past dat?

Met een wielbasis van net geen 2,83 meter kun je met z’n vijven behoorlijk ruim zitten. En als je de achterbank naar voren schuift, kun je op de derde zitrij dus nog twee mensen kwijt. Mercedes zegt er eerlijk bij dat deze dan eigenlijk niet langer moeten zijn dan 1,68 meter. Dat lijkt ons realistisch.

Hoe rijdt zo’n Mercedes GLB?

Uitstekend hoor. Zoals andere Mercedessen met instelbare rij-modi is onze testauto naar keuze heel relaxt of prettig alert. Hij heeft een gelukzalig soepel onderstel en vrij directe, maar niet overdreven zware of zenuwachtige besturing. In het geval van de 200 (een 1,3-liter viercilinder met 163 pk) worstelen we af en toe met de dubbelkoppeltransmissie, die de boel wat traag op gang weet te brengen bij het wegrijden. De GLB 250 4Matic (2,0 liter, 224 pk) waarin we de meeste kilometers maken, heeft daarentegen een zoet snoepje van een aandrijflijn. Maar daar betaal je dan ook voor.

Wat zijn de prijzen dan?

In Nederland koop je een Mercedes GLB 200 vanaf 50.422 euro. De GLB 250 4Matic is er vanaf 62.975 euro. Dieselen kan met vier verschillende modellen, die beginnen bij 52.836 euro. De prijs van de AMG GLB 35 4Matic – 306 pk, 0-100 in 5,2 seconden – is nog niet bekend. Mocht je het je afvragen: het Business Solution Limited-actiemodel van grote broer GLC begint iets boven de 51 mille. Het C-klasse-platform tegen het A-klasse-platform? Tenzij je die zeven stoelen per se moet hebben, zouden wij het wel weten…

Lees onze volledige rijtest van de Mercedes GLB in TopGear Magazine 175, vanaf 19 december in de winkel!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)