Eerste-wereld-problemen. Je wilt een S-klasse én je wilt een auto die ongeveer hetzelfde uitzicht biedt als het Empire State Building. Dan moest je settelen voor een BMW X7 of een Rolls-Royce Cullinan, niet ‘s werelds mooiste vervoersmiddelen. Goddank is hier nu de Mercedes GLS. Een kolos zonder netvliesverpulverend vermogen.

De Mercedes GLS is de eindbaas van het merk met een lengte van 5,2 meter en een breedte van bijna 2 meter. De wielbasis van 3,1 meter is 6 centimeter groter dan voorheen en het geheel groeide met 77 millimeter. Als de SUV iets groter was, begonnen continenten te zinken. Het gewicht hou je nog even van ons tegoed.

Hoe groot is de Mercedes GLS vanbinnen?

Jij en zes passagiers zitten in het grootste comfort terwijl jullie de onmogelijke queeste proberen te voltooien: het vinden van een parkeerplaats. Neem je niemand mee, dan kun je 2.400 liter aan rommel kwijt achterin. En om aan elke gezinssamenstelling te voldoen, is er ook een versie met zes zitplaatsen waarbij zelfs mensen van 1,94 meter goed kunnen zitten op de achterste zitrij.

Via een losse tablet kunnen passagiers alles aanpassen van stoelen, de temperatuur in de auto tot wat er op de schermpjes wordt afgespeeld. Het dashboard herken je grotendeels uit de kleinere Mercedes GLE. Een kort gesprek aanknopen via ‘Hey Mercedes’ om de kleur van de verlichting aan te passen, is geen enkel probleem.

En een AMG-versie van de Mercedes GLS?

Die is er nog eventjes niet, alleen een AMG-line met dikkere bumpers en leuke velgen. De motoren zijn interessant. Alle benzinemotoren krijgen een lichte vorm van elektrificatie, waarbij de startmotor ook een dynamo en een aandrijfbron is. Dit systeem werkt met 48 volt en voegt extra kracht en zuinigheid toe.

De krachtigste motor vind je in de GLS 580. De 4,0-liter V8 produceert 489 pk en 700 Nm koppel. De elektromotor kan kort 250 Nm en 22 pk toevoegen. Gezien het gros van de AMG-modellen ook een 4,0-liter V8 gebruikt, zegt dit wellicht iets over de elektrificatie van de toekomstige power-Mercedi.

Daarnaast is er ook nog de GLS 450 met een zes-in-lijn-benzinemotor en 367 pk. Voor dieselaars is er de GLS 400 d, een zes-in-lijn met vierwielaandrijving met slechts 330 pk maar wel 700 Nm koppel. Voor mensen met minder haast is er de 350d met 286 pk. Aan het einde van dit jaar staat ie bij de dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)