
MINI doet erg zijn best om de eigen merkencup in ere te houden. Speciaal voor het nieuwe seizoen van de MINI Challenge verschijnt tijdens de IAA in Frankfurt de John Cooper Works Challenge. Die is gebaseerd op de Cooper S, maar heeft aanzienlijk grotere spierballen.
Met het John Works pakket neemt de standaard aanwezige 175 pk van de Cooper S toe tot 210 pk, met een koppel van 260 Nm en een korte overboost van 280 Nm. Daarmee kun je op het circuit zeker voor de dag komen. De topsnelheid ligt namelijk op 240 km/u, terwijl je met deze skelter in 6,1 seconden naar 100 km/u accelereert.
Ook de remmerij is afgestemd op gebruik voor het circuit. Daar hoort ook een afvalkuurtje bij, en dus is het gewicht gezakt tot 1.150 kilo. En om ervoor te zorgen dat je niet in de eerste bocht van de baan zeilt, zijn er ook nog wat aërodynamische aanpassingen gegaan. Een verstelbare achterspoiler en een diffusor om maar eens wat te noemen. In het interieur zijn evenmin halve maatregelen genomen. Op de Recaro sportstoelen is het HANS-systeem aanwezig. Dat is afkomstig uit de Formule I, waar het de hoofden en nekken van de coureurs ondersteunt. Zal vast nodig zijn…
Meer van TopGear


Durf jij een Mini Cooper S te kopen die al 80.000 kilometer (!) geleden een beurtje moest?

Deze Mini JCW met enorme achtervleugel doet mee aan de 24 Uur van de Nürburgring

Mini Recharged: een elektrische klassieke Mini

Mini GP3 door Minispeed

Mini met BMW-V8 is een kunstwerkje

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
