Zo, die zag je vast niet aankomen. Na maanden, zo niet jaren met felgecamoufleerde exemplaren te hebben lopen plagen, trok Mini maandag in hun fabriek in Oxford eindelijk het doek van hun nieuwste telg.

De nieuwe Mini is naast efficiënter, sneller en veiliger ook vooral groter: de lengte nam met bijna 10 centimeter toe en de wielbasis groeide met 28 millimeter. Hij kreeg een nieuwe grille uit één stuk toegewezen, een knipoog naar de oer-Mini, en z'n koplampen en voorruit kwamen wat vlakker te liggen. Z'n achterlichten groeiden behoorlijk en werden opgevuld met led'jes. Hij kreeg grotere mistlampen en achteruitkijkspiegels als vissenkommen. Ja, de Mini is in alle opzichten wat pompeuzer geworden – dus is het eigenlijk best knap dat ie er nog gewoon precies hetzelfde uitziet.

Het interieur is naar een hoger plan getild, met mooiere materialen, een betere zitpositie en een snelheidsmeter die recht voor je neus zit. De karakteristieke ronde meter midden op het dashboard wordt nu enkel gebruikt voor navigatie en entertainment. Uiteraard zijn de nieuwste veiligheidssystemen beschikbaar en kun je kiezen voor verschillende rijmodussen, waaronder Sport (ja!) en Green (hmpf).

Groot nieuws is er op motorengebied. De Cooper heeft voortaan een turbo-driecilinder met 136 pk, die hem flink veel sneller maakt: van 0 naar 100 km/u gaat ie in 7,9 seconden, tegenover 10,4 seconden die zijn voorganger (122 pk) ervoor nodig had. Ondertussen ligt het gemiddelde brandstofverbruik met 4,5 l/100 km behoorlijk wat lager. Bij de introductie komt tevens de Cooper D beschikbaar (driecilinder turbodiesel, 116 pk, 92 g/km CO2), en de Cooper S, die met z'n geblazen viercilinder 192 pk in de strijd gooit. Aangezien de Mini flink stijver werd en het onderstel uitgebreid werd herzien, moet dat een feestje worden.

In het voorjaar van 2014 staan de nieuwe Mini's bij de dealer.

Reacties

Meer van TopGear