Het was bekend dat ie eraan kwam, maar we konden ons toch nog niet helemaal inbeelden hoe het er uit zou moeten gaan zien: een vijfdeurs Mini. En dan niet als Country-, Pace-, Club- of een ander soort man, maar gewoon: een Mini, met vijf deuren.

Dit is 'm geworden, en BMW heeft 'm meteen maar een 72 millimeter langere wielbasis meegegeven, die geheel ten goede komt aan de knieën en onderbenen van de achterpassagiers. Ook is er een grotere bagageruimte ten opzichte van het driedeurs model en is het dak 11 millimeter hoger. De totale lengte nam met 161 millimeter toe. Dit betekent dat de proporties in het begin een beetje raar op het netvlies liggen; het gedrongen en stoeierige is bij de eerste aanblik een beetje verdwenen. Maar raak je eraan gewend en kijk je nog eens goed, dan kan het er eigenlijk best mee door. Toch?

Het mag geen verrassing zijn dat alle aspecten van de driedeurs Mini terugkomen op deze variant, van designelementen tot on-board entertainment/connectiviteit en van de motoren tot – daar is ie weer – het volgens Mini voor hen zo typische kartgevoel. (We weten heus wel wat ze bedoelen, maar in een kart heb je achterwielaandrijving en een pruttelmotortje onder je rechteroksel, dus we snappen de vergelijking gewoon niet echt.)

Ook deze Mini is er met zaken als verschillende rijmodussen, led-lampen en talloze veiligheidssystemen, en ook deze Mini kun je krijgen als Cooper (driecilinder turbo, 136 pk), Cooper S (viercilinder turbo, 192 pk) en Cooper D (driecilinder turbodiesel, 116 pk). Nieuw is de Cooper SD, met een viercilinder turbodiesel die 170 pk loslaat op de voorwielen. Zowel de Cooper, de Cooper D als de Cooper SD scoren in Nederland 20 procent bijtelling.

De vijfdeurs Mini staat eind dit jaar bij de dealer, de prijzen worden later bekendgemaakt.

Reacties

Meer van TopGear