Zo zeker als de zon opkomt en ondergaat, gooit Elon Musk dagelijks opmerkingen op Twitter die één van drie dingen kunnen zijn: vaag, verrassend of voor de hand liggend. Deze, over de te verwachten restwaarde van benzineauto’s en dieselauto’s in de toekomst, valt in de laatste categorie.

De Tesla-topman antwoordde op een bericht van de Brit @SamTalksTesla, die aankaartte dat de restwaarde van auto’s met een verbrandingsmotor snel zal dalen. De reden die hij hiervoor noemt, is de voorziene ban op die auto’s in het VK in 2035. ‘Vele andere [landen] zullen volgen. Tesla heeft 100 procent bewezen dat EV’s wereldwijd levensvatbaar en superieur zijn. Wie koopt er nog een auto met verbrandingsmotor na 2025, wetende dat de restwaarde nihil zal zijn?’ roept Sam.

Musks antwoord luidt: ‘Je [laatste] opmerking is superbelangrijk voor autokopers. Restwaardes van benzine-/dieselauto’s zullen de komende jaren kelderen.’

Waar zowel Sam als Musk even aan voorbijgaat, is dat de ban op verbrandingsmotoren in het VK (en in andere landen) geldt voor nieuwe auto’s. Er is voorlopig niets gezegd over auto’s die vóór dat jaar al in gebruik zijn genomen. Dat zou betekenen dat in 2034 aangeschafte supercars met V8 of hot hatches met handbak juist méér waard worden. Dit zullen dan immers de laatste ooit zijn waarmee je op de weg kunt rijden.

Of ze dan nog steden in mogen of tijdens de spits mogen rijden, is een ander verhaal. Mede om die reden zal de ‘normale’ auto met verbrandingsmotor ongetwijfeld langzaam wegkwijnen naarmate de EV’s het overnemen. De auto’s waar jullie en wij van houden, daar maken we ons niet zo’n zorgen om. Maar wij hebben dan ook geen EV-automerk te runnen of aandelen te beschermen.

Foto’s: Eric van Vuuren

Musk: ‘Restwaarde benzineauto’s en dieselauto’s keldert komende jaren’

Reacties

  • Frans van Dijk heeft op 15 februari 2020 geschreven:

    Blijf lekker in een auto rijden op fossiele brandstof tot het echt niet meer mogelijk is.

    Reageer
  • Chris Holman heeft op 13 februari 2020 geschreven:

    Ik rij nu ruim een maand in een Audi Etron, inclusief een rit naar Denemarken. Conclusie: Kansloze transitie. Laadpaalnetwerk ontzettend slecht, versnipperd, geen standaarden vwb betalen, kosten niet transparant en effectieve range van de Audi tussen laadpalen nog geen 150 km. Software van laadpalen en Audi dramatisch slecht. Elektrisch rijden is een kansloze route, de Audi staat te koop tegen elk aannemelijk bod, privacy bij Audi ligt op straat (anders kun je de auto niet goed gebruiken) en range is regelrecht bedrog vwb verwachtingen. Stop met deze elektro-batterijen-onzin, gebruik die laadpalen voor laadpaaldansen, maar bedrieg de consument niet met een onhaalbaar perspectief. Volgende auto wordt weer een diesel, hopelijk dalen de prijzen snel door al die sukkels die elektrische auto’s kopen. Ik ben er 1 van helaas ☹️.

    • Kees heeft op 20 februari 2020 geschreven:

      Ik was hier al bang voor. De Tesla alternatieven komen op de markt met te kleine ranges, tot nu toe een beperkte laad-infrastructuur en kinderziektes waardoor eigenaren van dit soort auto’s concluderen dat elektrisch rijden niets is.

      Heel jammer, maar dat was voor mij juist de reden om voor een Tesla Long Range te kiezen. Audi E-tron ziet er mooi uit en afwerking zal ook perfect zijn, maar technologisch gezien kan het niet tippen aan Tesla. Ook niet op het gebied van laad-infrastructuur. Afgelopen zomer naar Italië en Frankrijk gereden met een Model 3 Long Range, totaal 3700 km zonder problemen. Genoeg range en genoeg oplaadmogelijkheden, eigenlijk alleen Tesla Superchargers gebruikt.

      Het viel mij allemaal reuze mee. Reistijd vanuit Fréjus naar Nederland uur langer dan met mijn diesel.
      Mijn volgende auto wordt gewoon weer elektrisch en misschien, als Audi wat meer ervaring heeft opgedaan en de laadinfrastructuur beter is, dat ik dan wel voor een Audi kies.

      Vooralsnog is de enige serieus te overwegen EV een Tesla.

      Jammer dat de e-tron niet zo goed bevalt, want het is een mooie auto!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)