Dit weekend viel in Chili de finishvlag voor de Dakar Rally. Na twee weken, 10.000 kilometer en ruim 50 uur racen (meer dan in een heel seizoen Formule 1…) kwam een sympathieke Spanjaard genaamd Nani Roma bovenop het podium terecht. Met een voorsprong van slechts vijf minuten.
In ons huidige nummer kun je lezen hoe we onlangs meereden met Roma tijdens zijn voorbereiding voor de zwaarste rally ter wereld. De man reed de Dakar ooit op de motor, won na vele pogingen, en stapte toen over op auto's. Nu heeft hij ook de winst in die categorie in z'n zak. Zijn legendarische teamgenoot en meervoudig winnaar Stéphane Peterhansel was sneller, maar werd al vroeg in de race geplaagd door meerdere lekke banden en raakte zo op achterstand.
Hij haalde Roma langzaam maar zeker in, maar in de eindfase gaf het team orders om de posities te behouden en zo de risico's te beperken. Ironisch genoeg kreeg Roma in de een-na-laatste etappe zelf een lekke band, waarmee hij de leiding op een dienblaadje aan Peterhansel teruggaf. Die koos er uiteindelijk voor om de meevaller die hem zijn zesde Dakar-zege had kunnen bezorgen niet te benutten.
Meedoen is hier het belangrijkste, en het uitrijden van de rally is alles waar de meeste teams van dromen. Die droom is niet makkelijk te verwezenlijken: van de 431 motoren, quads, auto's en vrachtwagens die op 5 januari in Rosario van start gingen, kwamen er slechts 222 aan de finish in Valparaiso. Onder de uitvallers waren onder andere Carlos Sainz, die met zijn Red Bull SMG buggy al vroeg in de race kort de leiding pakte maar eerst met mechanische moeilijkheden te maken kreeg, en toen met een ongeluk dat hem kort in het ziekenhuis deed belanden. Ook oud-NASCAR-ster Robby Gordon haalde de finish niet; in de elfde etappe viel hij uit als gevolg van vervuilde brandstof. Van de elf Nederlandse teams die in het autoklassement van start gingen, kwamen er slechts twee aan de finish: Erik van Loon (HRX Ford) eindigde als 27ste, gevolgd door Bernhard ten Brinke (eveneens HRX Ford) op plaats 28.
Een van de weinigen die de oppermachtige Mini's van repliek kon dienen, was de Zuid-Afrikaanse Giniel de Villiers in zijn Toyota HiLux. De Villiers won de Dakar in 2009 en eindigde de afgelopen twee jaar op het podium, maar werd dit keer vierde achter alweer een Mini; die van Nasser Al-Attiyah. Ook de vijfde, zesde, negende, tiende, elfde en twaalfde plaats werden bezet door X-Raid Mini's. Sterker: de elf auto's die het team van start had laten gaan, haalden allemaal de eindstreep. Taai spul.
Reacties