
Het eerste waar je aan denkt bij een supercar is natuurlijk extreme snelheid en een krachtige motor. Daarom is het nogal vreemd om het woord ‘supercar’ te koppelen aan milieuvriendelijkheid. Toch is het een team van 22 Japanse universiteiten, onderzoeksinstellingen en bedrijven gelukt om een ecologisch verantwoorde supercar te ontwerpen – met de naam Nano Cellulose Vehicle Concept.
Voor het maken van deze auto gebruiken de ontwerpers cellulose nanovezels, gemaakt van planten en landbouwafval . Onder meer het koetswerk, de deuren, het dak en de motorkap bestaan uit het ecologische materiaal. Het spul is licht, waardoor het totale gewicht de helft bedraagt van dat van een normale supercar. Over botsveiligheid wordt weinig gezegd, overigens. Het scheelt dat dit studiemodel ook maar 20 km/u kan.
Het Nano Cellulose Vehicle Concept is erg Japans
Het design van het Nano Cellulose Vehicle Concept ligt in handen van Yuzo Niimi van Toyota Customizing & Development. Vooral de apart gevormde koplampen en de kleine, scherpe grille vallen op. Gelukkig leert iemand nog van BMW’s fouten. Het concept bevat ook de welbekende vleugeldeuren, wielen met meerdere spaken en erg opvallende achterlichten.
Het interieur van de auto is zelfs nog aparter. Het dashboard bestaat voor een groot deel uit hout en het stuur bevat een katana-patroon, dat wordt aangevuld met bloemen. Je kunt dus gerust zeggen dat het interieur erg Japans is. Daar moet je maar net van houden, maar het ziet er in ieder geval wel chic uit.
Aangezien het Nano Cellulose Vehicle Concept nog niet meer is dan een concept, zijn er nog weinig mechanische details bekend. Men verwacht dat de auto zal lopen op een waterstof. Tja, dan is het in ieder geval duidelijk dat je om het milieu geeft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Mazda MX-30: de eerste elektrische Mazda

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Suzuki Jimny Pick-up: voor knuffelhoveniers

Dit in Nederland vergeten automerk gaat een gigantische comeback maken (als jullie allemaal waterstof gaan kopen)

Hekel aan elektrisch rijden? Koop dan deze waterstofauto bij Domeinen voor weinig

Waterstof is nog springlevend, dat bewijst deze Hyundai Initium

Zescilinder waterstof sportwagen klinkt als een goede toekomst

Toyota heeft een briljante manier om waterstof te ’tanken’

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
